لوگوی مارژین
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تعرفه رسمی خدمات و آثار طراحان گرافیک ایران

دسته بندی :اخبار 28 ژوئن 2021 2759
تعرفه رسمی خدمات و آثار طراحان گرافیک ایران

تعرفه رسمی خدمات و آثار طراحان گرافیک ایران در سال ۱۴۰۰، اخیرا منتشر شده است. به نظر می رسد این لیست قیمت، با توجه به قیمت جهانی طراحی، منصفانه و نزدیک به قیمت جهانی باشد. اما آیا در ایران کاربردی دارد؟ چند درصد از طراحان در ایران با این لیست قیمت کار میکنند؟ چند درصد از کارفرمایان حاضر به پرداخت این مبالغ هستند؟

تعرفه رسمی طراحی گرافیک اوراق اداری، پوستر، بسته بندی
تعرفه رسمی طراحی گرافیک تقویم و سرسید، تبلیغات
تعرفه رسمی طراحی گرافیک روزنامه، اینستاگرام و فضای مجازی
تعرفه رسمی طراحی گرافیک کتاب، موشن گرافی، کاراکتر سازی
تعرفه رسمی طراحی نشان(لوگو) هویت بصری، مجله

طبق تحقیقات انجام شده این مبالغ از واقعیت موجود در ایران دور هستند. اما دلیل این اختلاف چیست؟ در این مقاله به بررسی این دلایل خواهیم پرداخت. با مارژین همراه باشید.

۱-طراح گرافیک یا کپی کار؟

مساله ی مهم در ایران رعایت نکردن قانون کپی رایت است. بنابراین کسی که تنها کار با فتوشاپ را یاد گرفته میتواند به راحتی خود را طراح بنامد؛ از ایده های موجود و دست دوم کپی برداری کند. و لوگویی بسیار ارزانتر از کسی که دو هفته برای ایده پردازی، تحقیق و مطالعه در مورد برند شما وقت صرف کرده است، به شما تحویل دهد. طبیعی است که این وضع موجب افزایش توقع کارفرمایان از طراح و رد هزینه های واقعی طراحی از جانب آنان می گردد.

۲- طراح گرافیک یا فتوشاپ کار؟

برای طراح بودن صرفا یادگیری نرم افزارهای طراحی کافی نیست! طراحی یک روند علمی است که بر اساس نیاز مخاطب انجام میشود. دانش مبانی گرافیک، مبانی رنگ، سواد بصری، توانایی ترجمه مفاهیم به تصویر و … از توانایی های یک طراح است که باید سالها برای رسیدن به آن تلاش کند. بنابراین طبیعی است که سطح کار این طراح با کسی تنها یک کلاس فتوشاپ رفته یا از فیلمهای آموزشی استفاده کرده، متفاوت باشد. در نتیجه هزینه دریافتی این دو هم با یکدیگر متفاوت است.

۳-تصور نادرست کارفرمایان از شغل طراحی

بسیاری از کارفرمایان تصور میکنند طراحی گرافیک کار بسیار ساده و پیش پا افتاده ای است. در اکثر موارد خودشان هم میتوانند این کار را انجام دهند فقط به دلیل کمبود وقت، آن را برون سپاری کرده اند! بنابراین قبول تعرفه رسمی طراحی گرافیک برای آنان دشوار است. اما این تصور بسیار نادرست و غیر منصفانه است. طراحی که برای رسیدن به سطح بالا تلاش، مطالعه و تجربه کرده است در واقع زمان و عمر خود را در این راه صرف کرده و تخصص خود را ارزان نمیفروشد!

۴- عدم درک اهمیت برندسازی

اکثر کارفرمایان و صاحبان کسب و کار کوچک درک صحیحی از برندسازی و تصوری که از برندشان در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود ندارند. و این موضوع اهمیت چندانی برای آنها ندارد بنابراین سرمایه گذاری برای طراحی را کاری عبث و بیهوده میدانند. این امر برای کسب و کارهای کوچک شاید قابل توجیه باشد؛ اما حتی همین کسب و کارها هم اگر از همان آغاز برای برند خود هزینه بیشتری کنند نتیجه چند برابری خواهند گرفت.

درباره این موضوع بیشتر بخوانید: برندسازی در اینستاگرام
۵-دامپینگ طراحان گرافیک

بسیاری از طراحان هستند که به دلایل مختلف حاضرند بهای کمتری در ازای فعالیتشان دریافت کنند. این موضوع، کار را برای طراحانی که انتظار دریافت مبلغ حقیقی را دارند سخت تر میکند. و باعث میشود نتوانند با تعرفه رسمی طراحی گرافیک کار کنند. طراحان تازه کار یا کسانی که تفننی طراحی میکنند و به اصطلاح فتوشاپ کار هستند، طراحانی که اعتماد به نفس پایینی دارند و کسانی که با مشکلات مالی دست و پنجه نرم میکننند؛ از این دسته افراد هستند. البته عدم وجود سیستم مناسبی برای نظارت بر کیفیت کار طراحان نیز، تشدید کننده این موضوع است.

سخن آخر

عوامل بسیاری در تعیین قیمت یک طراحی موثر هستند که در این مقاله به تعدادی از آنها اشاره شد. به نظر میرسد آنچه انجمن طراحی گرافیک ایران تحت عنوان تعرفه رسمی طراحی گرافیک منتشر میکند، با در نظر گرفتن شرایط حرفه ای وایده آل است. امید است با ایجاد یک سیستم نظارتی، تحقیق بیشتر کارفرمایان در این زمینه و صد البته حرفه ای تر شدن طراحان گرافیک؛ رسمیت و اهمیت این شغل بهتر درک شود و طراحان واقعی بتوانند بدون دغدغه، نتیجه ی زحماتشان را دریافت کنند.

برای اطلاع از تخفیف ها در کانال تلگرام مارژین عضو شوید. عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: