لوگوی مارژین
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

معرفی نرم افزار فتوشاپ

دسته بندی :آموزش فتوشاپ, آموزشی 3 جولای 2020 3472
آموزش فتوشاپ قسمت اول

کاربرد فتوشاپ

نرم افزار فتوشاپ محبوبترین نرم افزار مورد استفاده طراحان گرافیک است. این نرم افزار قدرتمند، به شما اجازه میدهد انواع نقاشی دیجیتال، ویرایش عکس و فتومونتاژ، ساخت گیف ، سه بعدی سازی و … را انجام دهید. در این آموزش به معرفی این نرم افزار قدرتمند میپردازیم.

نقاشی دیجیتال

طراحان گرافیک برای خلق آثار مختلف مثل کارت ویزیت، پوستر، بروشور، لیبل، بنرهای وب، گرافیک وبسایت و … از فتوشاپ استفاده میکنند. همچنین این نرم افزار برای خلق تصاویر فتومونتاژ، یا ویرایش عکسها و اصلاح رنگ آنها بسیار قوی عمل میکند.
تخصص اصلی فتوشاپ ویرایش و اصلاح تصاویر است. اما گستردگی و قدرت این نرم افزار تا اندازه ای است که حتی میتوانید با آن انیمیشنهای ساده نیز درست کنید.

فتومونتاژ

کیفیت تصاویر در فتوشاپ

فتوشاپ یک نرم افزار پیکسلی است. به این معنا که تصاویر در این نرم افزار از واحدهای بسیار کوچکی به نام پیکسل تشکیل شده اند. از کنار هم قرار گرفتن این پیکسل‌ها، تصویر ساخته می‌شود.( شما میتوانید با زوم کردن هر تصویر، این پیکسلهای مربعی تک رنگ را مشاهده کنید.)
کیفیت یا رزولوشن این تصاویر را تعداد پیکسلهای موجود در هر اینچ مربع مشخص میکند. به طور مثال تصاویر با کیفیت ۷۲ ppi به این معناست که در هر اینچ مربع از یک تصویر ۷۲ پیکسل وجود دارد. تصویری با کیفیت ۳۰۰ppi کیفیت بالاتری خواهد داشت. تصاویر با رزولوشن بالاتر حجم بیشتری نیز خواهند داشت.

افزایش تعداد پیکسلها در یک اینچ مربع، منجر به افزایش کیفیت میشود

درکارهای دیجیتالی و وب کیفیت ۷۲ppi برای واضح و شارپ دیدن تصویر کفایت میکند. ولی برای کارهای چاپی از فایلهای با رزولوشن ۳۰۰ppi استفاده میکنیم. همچنین برای کارهای چاپی در ابعاد بزرگ مثل بنرهای بزرگ شهری رزولوشن ۹۶ تا ۱۵۰ ppi را در نظر میگیریم.

مُدهای رنگی

مبحث بعدی در فتوشاپ مُد یا حالتهای رنگی هستند. برای کارهای دیجیتالی و وب مُد رنگی RGB و برای کارهای چاپی، مُد رنگی باید CMYK باشد. وسایل دیجیتالی مثل موبایل و کامپیوتر با نور کار میکنند. RGB مخفف سه رنگ اصلی نور یعنی قرمز، سبز و آبی هستند. که از مجموع این سه رنگ، رنگ سفید ساخته میشود. اما در چاپ، رنگها به وسیله نور ساخته نمیشوند. بلکه به وسیله جوهر ساخته میشوند. و جوهرهای اصلی عبارت اند از: آبی فیروزه-ای، قرمز گلی، زرد قناری و مشکی.

مدهای رنگی

کار با لایه ها

ویژگی مهم دیگر نرم افزار فتوشاپ لایه بندی عناصر در این نرم افزار است. در این نرم افزار شما آبجکت ها یا عناصر مختلف یک فایل گرافیکی اعم از متن، تصویر، ماسکها، اشکال و … را در لایه های مجزا از هم خواهید داشت. و روی هر لایه میتوانید اصلاحات مورد نظر خود را انجام داده و در نهایت تصویر دلخواه خود را خلق کنید. این لایه ها میتوانند در هم ادغام شوند. و یا هر لایه میتواند شکل لایه ی زیرین خود را بگیرد. لایه ها میتوانند افکتهای مختلفی بگیرند و یا ماسکه شوند. با تمام این موارد در طی آموزشهای بعدی وبسایت مارژین آشنا میشوید.

پیگیری آموزشهای فتوشاپ مارژین

فرمت فایلهای فتوشاپ

فایلهای فتوشاپ با فرمت PSD هستند . فرمت PSD اجازه ی دسترسی به عکسها، متنها، ماسکها و افکتهای هر تصویر را به شما میدهد. تمام این موارد (درصورتی که فایل لایه باز باشد) قابل ویرایش هستند.
همچنین فایلهای PSD را میتوان در نرم افزارهای دیگر شرکت Adobe مثل ایلوستریتور، پریمیر یا افترافکت و … باز کرد و مورد استفاده قرار داد. که یکی از ویژگیهای مهم و کاربردی محصولات این شرکت است.

البته با استفاده از نرم افزار فتوشاپ میتوان از فرمت های زیر هم خروجی گرفت:

PSB – BPM,RLE,DIB – GIF – DCM,DC3,DIC – EPS – IFF,TDI – JPG,JPEG,JPE – MPO – PCX – PDF,PDP – RAW – PXR – PNG,PNS – PBM,PGM,PPM,PNM,PFM,PAM – SCT – TGA,VDA,ICB,VST – TIF,TIFF

در پنل کاربری نرم افزار فتوشاپ، در قسمت چپ، ابزارهای مختلف این نرم افزار را مشاهده میکنید. در طی آموزشهای بعدی با تک تک این ابزارها و زیرشاخه های آنها و کاربردشان آشنا خواهیم شد. ابزارهایی مثل تایپ، ابزار انتخاب، برش و …

آموزشهای بعدی ما را دنبال کنید.

برای اطلاع از تخفیف ها در کانال تلگرام مارژین عضو شوید. عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: