لوگوی مارژین
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

عکاسی با موبایل: راهنمای گام به گام گرفتن عکس خوب برای اینستاگرام

دسته بندی :آموزش اینستاگرام, آموزشی 5 فوریه 2022 8516
دختر در حال عکاسی با موبایل

میخواهید عکاسی با موبایل یاد بگیرید؟ در این مقاله به شما توضیح میدیم چطور فقط با استفاده از گوشی همراهتون عکسهای خوب برای اینستاگرام بگیرید. همچنین چند ایده عکس الهام بخش به شما ارائه میدیم که میتونه براتون فالوورهای جدید بیاره.

چطور با گوشی خود عکسهای خوب بگیرید

عکاسی با موبایل و گرفتن یک عکس خوب، نیازمند درک برخی اصول اولیه ترکیب بندی، نورپردازی و تقویت شهودتان به عنوان یک عکاس است. شما فقط باید چند قانون ساده را رعایت کنید.

مرحله1: از نور طبیعی در عکاسی با موبایل استفاده کنید

نور، پایه و اساس یک عکس خوب است. درک نحوه استفاده از نور، اولین و مهمترین قانون گرفتن عکاسی با موبایل است.

از استفاده از فلاش به جای نور طبیعی خودداری کنید. نور طبیعی عکسهایی با نور غنی‌تر و درخشانتر میسازد.

از نور طبیعی استفاده کنید
از نور طبیعی استفاده کنید

فلاش میتواند عکس شما را یکدست کند و سوژه را از بین ببرد. اگر نمیتوانید در فضای باز عکس بگیرید، نزدیک پنجره یا در اتاقهایی با نور خوب عکس بگیرید. حتی در شب، یافتن منابع نور محیطی مثل چراغهای خیابان و ویترین فروشگاهها برای عکاسی با موبایل ترجیح داده می‌شود.

مرحله2: تصاویر خود را بیش از حد نوردهی نکنید

میتوانید عکس که تاریک شده را با ابزارهای ویرایش، روشن کنید. اما امکان تصحیح عکسی که بیش از حد نوردهی شده باشد، وجود ندارد.

در عکاسی با موبایل با تنظیم نور صفحه نمایش، از نوردهی بیش از حد جلوگیری کنید. برای تنظیم نوردهی کافیست صفحه را لمس کنید و انگشت خود را روی صفحه حرکت دهید تا به نور مناسب دست پیدا کنید.

تصاویر خود را بیش از حد نوردهی نکنید
تصاویر خود را بیش از حد نوردهی نکنید

راه دیگر برای جلوگیری از نوردهی بیش از حد این است که انگشت خود را روی روشنترین قسمت کادر بزنید، تا قبل از عکس گرفتن، نور تنظیم شود.

مرحله3: در زمان مناسب عکس بگیرید

دلیل خاصی وجود دارد که عکاسان “ساعت طلایی” را دوست دارند. این ساعت از روز که خورشید پایین و در افق است، هر عکسی زیباتر می‌شود. این یک فیلتر اینستاگرام نچرال است.

در زمان مناسب عکس بگیرید
در زمان مناسب عکس بگیرید

اگر ظهر در حال عکاسی هستید، ابرها به شما کمک می‌کنند. گرفتن یک عکس خوب زیر نور مستقیم خورشید مشکل است. نور مستقیم و عمودی میتواند عکسها را خراب کند.

ابرها نور خورشید را پخش می‌کنند و جلوه‌ای ملایمتر و جذاب‌تر به عکس شما می‌بخشند.

مرحله4: از قانون یک سوم در عکاسی با موبایل پیروی کنید

ترکیب بندی به چیدمان یک عکس اشاره دارد: شکل‌ها، بافت‌ها، رنگ‌ها و سایر عناصری که تصویر شما را می‌سازند.

قانون یک سوم یکی از شناخته شده‌ترین اصول ترکیب بندی است و به یک روش ساده برای متعادل کردن تصویر شما اشاره دارد. طبق این قانون تصویر به یک شبکه 3 در 3 تقسیم می‌شود. برای ایجاد تعادل، سوژه‌ها یا اشیاء یک عکس روی خطوط این شبکه تراز می‌شوند.

به عنوان مثال، می‌توانید سوژه عکس خود را در مرکز این شبکه قرار دهید:

از قانون یک سوم پیروی کنید
از قانون یک سوم پیروی کنید

همچنین می‌توانید با استفاده از “عدم تقارن متعادل” که در آن سوژه خارج از مرکز است، اما توسط شئ دیگری متعادل شده است، به جلوه‌ای دلپذیر دست پیدا کنید. در این حالت گل‌هایی که در قسمت پایین سمت راست عکس قرار گرفته‌اند در گوشه بالا سمت چپ، توسط خورشید، متعادل می‌شوند.

عدم تقارن متعادل
عدم تقارن متعادل

نکته حرفه‌ای: خطوط راهنما (gridlines) دوربین تلفن خود را در قسمت تنظیمات، فعال کنید. و از آنها برای تمرین تراز کردن عکس‌های خود هنگام عکاسی با موبایل استفاده کنید.

تنظیم خطوط راهنما در دوربین موبایل
تنظیم خطوط راهنما در دوربین موبایل

مرحله 5: نقطه دید خود را تنظیم کنید

هنگام عکاسی با موبایل، احتمالا گوشی را تا سطح چشم بالا می‌آورید و عکس می‌گیرید. این طور نیست؟ این کاری است که دیگران نیز انجام می‌دهند. اگر می‌خواهید عکسهای جالب و غیر منتظره بگیرید، در برابر این تمایل طبیعی مقاومت کنید.

گرفتن عکس از یک نقطه دید متفاوت، چشم‌اندازهای تازه‌ای ارائه می‌دهد. (حتی در مورد مکانها یا موضوعات آشنا)

سعی کنید از بالا یا پایین عکس بگیرید، روی زمین دراز بکشید و یا از دیوار بالا بروید?(اگر جاه طلب هستید)

خودتان را برای گرفتن یک عکس عالی اذیت نکنید اما برای دیدن چیزها از منظری متفاوت، به چالش بکشید.

نقطه دید خود را تنظیم کنید

مرحله6: کادر اطراف سوژه را هنگام عکاسی تنظیم کنید

در نظر گرفتن یک فضا در اطراف نقطه کانونی عکس شما، میتواند جذابیت بصری بیشتری نسبت به یک عکس زوم شده داشته باشد. گاهی اوقات جزئیات شگفت انگیزی در این گونه عکس پیدا میشود که عکس را حتی بهتر هم میکند. مانند ماه بالای آسمان در این عکس:

کادر اطراف سوژه را تنظیم کنید
کادر اطراف سوژه را تنظیم کنید

بر خلاف یک دوربین با لنز قابل تنظیم، دوربین گوشیِ شما با کوچک کردن میدان دید شما، بزرگ نمایی (زوم) میکند. در واقع با زوم کردن شما تصویر خود را از قبل برش داده‌اید. این میتواند گزینه‌های شما را برای ویرایشهای بعدی محدود کند و ممکن است جزئیات جالبی را از دست بدهید. بنابراین از انجام این کار در عکاسی با موبایل خودداری کنید.

در عوض فقط روی سوژه عکس و یا نقطه کانونی ضربه بزنید تا دوربین را فوکوس کنید.

اگر میخواهید امکانات بیشتری در اختیار داشته باشید میتوانید یک لنز خارجی بخرید که روی گوشی شما قرار می‌گیرد.

مرحله 7: چشم بیننده عکس را هدایت کنید

در عکاسی “خطوط هدایتگر” (leading lines) خطوطی هستند که از تصویر شما عبور میکنند، چشم را به دنبال خود می‌کشانند و درواقع به تصویر عمق می‌دهند. این خطوط ممکن است جاده‌ها، ساختمانها و یا عناصر طبیعی مانند درختان و امواج باشند.

حواستان به این خطوط باشد و از آنها برای افزودن حرکت و یا هدف به عکس خود استفاده کنید.

می‌توانید از خطوط هدایتگر برای هدایت نگاه بیننده به سوژه خود استفاده کنید، مانند این عکس:

چشم بیننده عکس را هدایت کنید
چشم بیننده عکس را هدایت کنید

مرحله 8: عمق اضافه کنید

فوکوس کردن تنها روی سوژه عکستان، چه این سوژه یک تکه پیتزا باشد و چه یک فرد، آسان است. اما عکسهایی که شامل لایه‌هایی با پترنها و آبجکتهایی در پس زمینه نیز هستند، طبیعتا جالبند. زیرا عمق بیشتری ارائه می‎‌دهند.

این عکس به جای اینکه کادر تنگی روی گلها داشته باشد، نرده پشت گلها، درختهای عقبتر و سپس غروب و افق را نیز شامل می‌شود. هر لایه از عکس چیزی برای نگاه کردن به شما ارائه می‌دهد و شما را به سمت خود جذب می‌کند.

عمق اضافه کنید

مرحله 9: خلاقیت را در عکاسی با موبایل فراموش نکنید

برخی عکسها آنقدر در اینستاگرام محبوبیت پیدا می‌کنند که به کلیشه تبدیل می‌شوند و صاحب آن اکانت اینستاگرامی بقیه عکسهای خود را تماما به الهام از همان یک عکس اختصاص می‌دهد. آنقدر درگیر ترندهای عکس اینستاگرام نشوید که خلاقیت خود را از دست بدهید.

شما می‌خواهید از سایر برندها در اینستاگرام متمایز باشید، بنابراین همیشه خود را به چالش بکشید تا زاویه جدیدی را در مورد یک موضوع مشترک پیدا کنید. همچنین این کار به شما کمک می‌کند تا یک هویت برند متمایز و به یاد ماندنی ایجاد کنید.

10 ایده عکس اینستاگرام

حالا که اصول عکاسی با موبایل را یاد گرفتید بیایید در مورد موضوعات عکس صحبت کنیم. در اینستاگرام یک سری موضوعات و مضامین خاص هستند که عملکرد خوبی دارند، زیرا تقاضای زیادی ایجاد میکنند و جذابیت بصری عالی دارند. به این موضوع بسیار توجه کنید، زیرا ارسال محتوای جذاب تاثیر زیادی در دیده شدن شما در اینستاگرام دارد.

در ادامه چند ایده عکس برای اینستاگرام ارائه میدهیم:

1- تقارن

تقارن برای چشم خوشایند است، چه در طبیعت ظاهر شود (مثلا در چهره کریس همسورث) و چه در دنیای ساخت انسان (مثل هتل رویال هاوایی). برخی موضوعات با ترکیب متقارن، بسیار جذابترند تا وقتی نامتقارن هستند.

تقارن در عکاسی
تقارن

همچنین شما میتوانید در یک عکس تقارن را بشکنید تا جذابیت بیشتری ایجاد کنید. در این عکس، پل تقارن عمودی ایجاد میکند درحالی که درختان و نور خورشید، آن را می‌شکنند.

شکستن تقارن
شکستن تقارن

2- الگوها (پترنها)

مغز ما الگوها را دوست دارد. حتی برخی اکانتهای اینستاگرام با ثبت الگوهای زیبا، فالووهای زیادی جمع کرده‌اند. مثل این اکانت I Have This Thing With Floors

استفاده از الگوها در عکاسی
استفاده از الگوها در عکاسی

عشق فراگیر ما نسبت به الگوها، همچنین جذابیت ویرال اتاقهای آینه‌ای هنرمند ژاپنی یایو کوساما را توضیح میدهد. که الگوهای بینهایت تکراری از اشکال و رنگهای ساده را ایجاد می‌کند:

اتاقهای آینه‌ای هنرمند ژاپنی یایو کوساما
اتاقهای آینه‌ای هنرمند ژاپنی یایو کوساما

برای الهام گرفتن به اطراف خود نگاه کنید. معماری، طراحی و طبیعت، همه منابع الگوهای مسحور کننده هستند.

3- رنگهای زنده

مینیمالیسم و رنگهای خنثی مد روز هستند. اما گاهی اوقات تمایل دارید از رنگهای پاپ یا پررنگ استفاده کنید. رنگهای روشن و غنی به ما شادی و انرژی می‌بخشند. و وقتی صحبت از اینستاگرام به میان می‌آید تاثیر زیادی روی یک صفحه نمایش کوچک می‌گذارند.

آنها حتی می‌توانند یک ساختمان مرتفع ساده را زیبا جلوه دهند:

استفاده از رنگهای زنده در عکاسی
استفاده از رنگهای زنده

4- محتوای طنز در عکاسی

اگر میخواهید در مورد وضعیت جهان، افسرده شوید به توییتر بروید!

اینستاگرام مکانی برای شادی است. یعنی طنز در این دنیای مجازی خوب جواب می‌دهد. بخصوص در مقابل عکسهای ترکیب بندی شده و ویرایش شده‌ای که در این پلتفرم تکثیر می‌شوند. عکسهای خنده دار هوای تازه‌ای برای مخاطبان شما ایجاد می‌کنند. و نشان می‌دهند که شما کلا موضوع را جدی نمی‌گیرید.

عکاسی طنز
عکاسی طنز

5- عکاسی از سوژه در حال حرکت

گرفتن سوژه در حال حرکت سخت است و همین موضوع چنین عکسی را بسیار چشمگیر می‌کند. یک عکس اکشن، متقاعد کننده، هیجان انگیز و گیراست. حتی یک موضوع معمولی را به چیزی دوست داشتنی تبدیل میکند.

سوژه در حال حرکت
سوژه در حال حرکت

همچنین نیازی نیست همیشه برای کامل بودن تلاش کنید. گاهی اوقات یک حرکت تار، کمی حس هنری و رویایی اضافه می‌کند.

عکس هنری
عکس هنری

هنگام گرفتن عکسهای اکشن، از آپشنهای چندگانه استفاده کنید تا شانس خود را برای یک عکس شگفت انگیز افزایش دهید. میتوانید از حالت پشت سر هم (burst mode) (با نگه داشتن دکمه دوربین خود) برای گرفتن 10 عکس در ثانیه استفاده کنید.

6- عکاسی از جزئیات با موبایل

یک زوم واضح روی جزئیات غیر منتظره یا جالب می‌تواند توجه را جلب کند. به خصوص در یک صفحه فید پر از عکسهای شلوغ و پویا. این عکس میتواند مانند یک پاک کننده طعم دهان عمل کند که احساس سکون و آرامش را ارائه میدهد.

برای حفظ کیفیت عکس خود را از فاصله نزدیک بگیرید. عکاسی از فاصله دور و برش، وضوح تصویر را کاهش می‌دهد و منجر به عکسهای دانه دار و بی درخشش می‌شود که به برند شما آسیب میزند. مطمئن شوید تصاویری که آپلود میکنید در سایز استاندارد اینستاگرام هستند.

عکس از جزئیات
عکس از جزئیات

7- پس زمینه‌های جذاب در عکاسی

این یک تکنیک ساده اما کارآمد است: استفاده از یک پس زمینه‌ عالی! این همان دلیلی است که باعث میشود بخواهید حتی در دستشویی رستوران، با کاغذ دیواری آن سلفی بگیرید! مردم به دلایلی، عکسهای با بک گراند خوب را ترجیح میدهند.

هر چه پس زمینه شما در عکاسی خلاقانه‌تر باشد، بهتر است. مثل این عکس:

یک پس زمینه زیبا میتواند مکمل مناسبی برای پست حاوی عکس محصول شما باشد.

بک گراند در عکاسی با موبایل
بک گراند در عکاسی با موبایل

8- عکاسی از حیوانات

بعضی چیزها درست هستند حتی اگر ما واقعا دلیل آن را درک نکنیم. خمیازه مسری است! نور هم ذره است و هم موج. عکسهای اینستاگرام هم اگر در آنها یک حیوان بامزه باشد، بهتر اند!

اگر یک حیوان خانگی با نمک دارید، استفاده نکردن از آن در اینستاگرام اشتباه است! با موبایل از آن عکاسی کنید!

عکاسی از حیوانات
عکاسی از حیوانات

9- عکاسی از غذا

“آیا تا به حال مامانت بهت گفته که چشمات از شکمت بزرگتره؟”

این موضوع هیچ جایی به اندازه اینستاگرام صادق نیست. جایی که ما از عکس غذاها سیر نمی‌شویم!

عکاسی با موبایل از غذا
عکاسی از غذا

راز یک عکس غذای عالی؟

از بالا عکس بگیرید، از محیط فتوژنیک و همچنین نور طبیعی استفاده کنید. مورد اخر بسیار مهم است، زیرا افرادی که در کنار شما غذا میخورند نمیخواهند غذا خوردنشان با یک فلاش توسط شما قطع شود!

10- عکاسی از مردم

تحیقیات نشان داده که مردم عاشق دیدن چهره‌ها در اینستاگرام هستند (یک بار دیگر به کریس همسورث سلام میکنم?). در واقع عکسهایی که در آنها یک فرد حضور دارد تا 38 درصد بیشتر از عکسهای دیگر لایک میگیرند.

برای عکاسی با موبایل و گرفتن یک پرتره خیره کننده از اصول بالا استفاده کنید: نور طبیعی را دریابید، پس زمینه جذابی انتخاب کنید و عکس برداری از زوایای مختلف را امتحان کنید تا عکس جذابتری بگیرید. بعضی از تلفنهای همراه دارای حالت پرتره هستند که نور و فوکوس را بهینه می‌کند.

عکاسی پرتره با موبایل
عکاسی پرتره با موبایل

اکنون که عکاسی با موبایل را یاد گرفتید و فهمیدید چطور با گوشی خود عکسهای فوق‌العاده بگیرید، میتوانید با استفاده از یک تم اینستاگرام مناسب برند خود را در ذهن مخاطبتان ماندگار کنید.

برای انتخاب تم اینستاگرام مناسب برندتان به فروشگاه مارژین مراجعه کنید و یا برای مشاوره جهت انتخاب تم مناسب با ما تماس بگیرید.

منبع:

https://hootsuite.com/

www.instagram.com

برای اطلاع از تخفیف ها در کانال تلگرام مارژین عضو شوید. عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: