لوگوی مارژین
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

همه چیز درباره رنگ قرمز

دسته بندی :آموزش مبانی رنگ, آموزشی 20 نوامبر 2021 2024
همه چیز درباره رنگ قرمز _ مارژین

ماهیت رنگ قرمز

یکی از سه رنگ اصلی محسوب می‌شود. ازلحاظ علمی، طیفی از رنگ‌هاست که در پایین‌ترین بسامدِ نورِ مرئی قرار دارند. قرمز شامل انواع مختلفی است؛ نظیر سرخ آتشی، سرخ فالونی، صورتی سیر، اناری، سرخ، آجری، سرخ گرم و … .
قرمز به این دلیل که بسیار محرک است، کاربرد فراوانی در زمینه‌های مختلف دارد.

پست اینستاگرام رنگ قرمز _ تیلور سویفت
پست اینستاگرام _ تیلور سویفت

مختصری درباره انواع و تاریخچه‌ی این رنگ

این رنگ در اروپای قرون‌وسطی توسط نجیب‌زاده‌ها و روحانیون آیین مسیحیت استفاده می‌شد. قرمز تا حدی در کلیسای کاتولیک مهم بود که نام کاردینال‌ها از روی رنگ قرمزی که می‌پوشیدند انتخاب می‌شد. قرمز همین‌طور در بسیاری از فرهنگ‌ها به‌عنوان نماد گناه و جرم نیز استفاده‌شده است. به همین دلیل است که شیطان در بیشتر نقاشی‌ها، با رنگ یا لباس قرمز کشیده شده است.

برخی فرهنگ‌ها، قرمز را نمادی از ثروت و لذت می‌دانند. خیلی از کشورها در آسیا به عروس‌هایشان، برای آرزوی باروری و خوش‌شانسی، لباس قرمز می‌پوشانند.

قرمز همین‌طور به‌عنوان نماد شهوت، عشق و زیبایی نیز استفاده می‌شود. این رابطه تا حدودی به خاطر استفاده از گل سرخ به‌عنوان نماد عشق می‌باشد. یهودی‌ها و همین‌طور یونانیان باستان قرمز را مفهومی از فداکاری و عشق می‌دانستند. در ادامه مروری بر چند طیف رنگ قرمز، کاربرد و تاریخچه‌ی آن‌ها خواهیم داشت:

قرمز چینی

تا به امروز، انواع مختلفی از رنگ‌های قرمز در صنعت مد استفاده‌شده است. ولی یکی از این رنگ‌ها، که توسط کریستین لوبوتین به کار گرفته شد، موفقیت بالایی را برای این طراح مد به ارمغان آورد. او در سال 1992 مدل جدیدی از کفش‌ها را رو‌نمایی کرد که کفی قرمز داشتند. این کفش‌ها به‌سرعت محبوب شده و تبدیل به نماد برند او شدند. این کفش‌ها اتفاقی تولید شدند. وقتی او داشت نمونه‌ی اولیه‌ی کفشش را می‌ساخت، حس کرد چیزی را از قلم انداخته است. وقتی دید همکارش دارد ناخن‌هایش را قرمز لاک می‌کند، به این نتیجه رسید که این رنگ می‌تواند در کف کفش هم جذاب دیده شود!

امروزه کفش‌های لوبوتین نشانه‌ی ظرافت و لوکس بودن بوده و به همین خیلی زیاد توسط سلبریتی‌ها یا بزرگان مد در مراسم‌های مهم پوشیده می‌شوند. این رنگ کاملاً به‌عنوان نشانه‌ی خوش‌سلیقه بودن و ثروتمندی جاافتاده است.

سولفید جیوه

از قرمز روشن تا قرمز آجری، این طیف را تشکیل می‌دهد. نام این رنگ از سولفید جیوه که ماده‌ی اولیه ساخت آن محسوب می‌شود، گرفته‌شده است. باوجودآنکه سمی است، از زمان مصری‌ها به کار گرفته می‌شده و رومی‌ها هم از آن بهره برده‌ و بسیار در دکوراسیون خود مورداستفاده قرار داده‌اند. در نگاره‌های دیواری پمپئی این رنگ قابل‌مشاهده است. این رنگ به دلیل محبوبیت بالا از رنگ‌های گران‌قیمت محسوب می‌شد. مواد اولیه‌ی ساخت این رنگ در روم، از معادن آلمیدن در اسپانیا استخراج می‌شد؛ جایی که اکثریت کارگران را برده‌هایی تشکیل می‌داد که مجبور به کار در این معادن سمی شده بودند.

ویلای رازها _ پمپئی ایتالیا
ویلای رازها _ پمپئی ایتالیا

قرمز آجری

این طیف، از دوره‌های پارینه‌سنگی مورداستفاده‌ بوده است. آن‌ها خودشان و یا محیط زندگی خود را با این طیف رنگ‌آمیزی می‌کردند! یکی از دلایل این موضوع، این بود که این رنگ از نوعی خاک رس بدست می‌آمد که به‌وفور در طبیعت قابل‌دسترسی بود. نقاشی‌هایی از 15-16 هزار سال پیش وجود دارد که از این رنگ در آن‌ها استفاده‌شده است. غارنشین‌های نقاش، به‌واقع اولین آثار هنری تاریخ بشریت را با این رنگ و مشکی یا سفید، خلق کرده‌اند که اکنون نیز در تعدادی از غارهای ماقبل تاریخ به‌جامانده‌اند.

در چینِ حدود 3 تا 5 هزار سال قبل از میلاد، این رنگ به شکلی گسترده برای رنگ‌آمیزی سفال‌ها استفاده می‌شد. معبد توت مصر نیز آثاری از این رنگ را در یک پالت نقاشی در خود نگه داشته است. زنان مصر باستان از این رنگ برای رنگ کردن لب‌ها و گونه‌هایشان استفاده می‌کرده‌اند، و به‌نوعی این رنگ از اولین‌ها در صنعت لوازم‌آرایش محسوب می‌شود! همچنین قرمز در مصر باستان نماینده‌ی سلامتی و پیروزی بوده است.

روانشناسی رنگ قرمز

قرمز رنگی پرشور، گرم، پرجنب‌وجوش و پرهیجان و برانگیزاننده اشتها است. این رنگ مرتبط با شهوت، تمایلات جنسی و عاشقانه نیز می‌باشد. قرمز انرژی‌زا است. می‌تواند ضربان قلب فرد را افزایش دهد. قرمز در مقایسه با بقیه رنگ‌ها، قوی‌ترین احساسات را برمی‌انگیزد. سریع‌ترین و مجلل‌ترین خودروهای جهان اغلب با قرمز رنگ‌آمیزی می‌شوند. معمولاً افراد مشهور و مهم نیز با فرش قرمز میزبانی می‌شوند. همچنین بسیاری از رستورانها و فست فودها از این رنگ برای تحریک اشتها استفاده میکنند.

از لحاظ روانشناسی، زنانی که قرمز می‌پوشند بسیار جذاب‌تر و پرشورتر از زنانی به نظر می‌رسند که این رنگ را دوست ندارند. رنگ قرمز باعث می‌شود افراد احساس تسلط و قدرت کنند و می‌تواند اعتماد‌به‌نفس آن‌ها را افزایش دهد. افرادی که به رنگ قرمز علاقه دارند برونگرا، اجتماعی و پر‌حرارت می‌باشند. آن‌ها افرادی خوش‌بین، قوی و با اعتمادبه‌نفس هستند، به‌راحتی نمی‌ترسند و اغلب می‌توانند افرادی کاملاً رقابتی باشند.

رنگ‌های ست با قرمز

به دلیل ماهیت پر‌حرارت قرمز، هر رنگی که کنار آن به کار رود، یکی از اهداف اصلی ترکیب ساخته‌شده استفاده از شورونشاط رنگ قرمز خواهد بود. به‌عنوان‌مثال قرمز در کنار مشکی یک حالت بسیار پرخاش‌جویانه را ایجاد می‌کند. قرمز در کنار رنگ‌های سرد برای ایجاد حالتی خنثی به کار می‌رود و قرمز در کنار دیگر رنگ‌های پایه یک حالت کلاسیک می‌سازد که این ترکیب در بیشتر پرچم‌ها استفاده می‌شود.

ست قرمز و مشکی در یک ماشین
ست قرمز و مشکی در یک ماشین

قرمز در تجارت، برند سازی و بازاریابی

قرمز را همه دوست ندارند. برای برخی از افراد، رنگ قرمز راهی عالی برای بیان تمایلات عاطفی، اشتیاق و لیبیدو در زندگی خود است، اما برای برخی دیگر، ممکن است زیادی به نظر برسد. محرک بودنش می‌تواند طاقت‌فرسا به نظر برسد. استفاده از رنگ قرمز برای معرفی کسب‌وکارتان، درواقع یک ریسک محسوب می‌شود. قرمز فقط برای کسب‌وکارهایی که قبلاً موفق بوده‌اند یا کسانی که در مورد استراتژی‌های تجاری خود مطمئن هستند توصیه می‌شود. قرمز به معنای انگیزه است و مطمئن مشتریان را تشویق می‌کند که اقدام به خرید محصول شما کنند، اما نتیجه‌ی مثبت را تضمین نمی‌کند. بهترین راه، استفاده از آن در دوزهای کم است؛ تنها به‌عنوان نشانه‌ای که اشتیاق و انرژی را در مخاطبین شما بر‌می‌انگیزد.

قرمز وقتی به کار گرفته شود، نمی‌تواند مخفی بماند. این رنگ شدیدترین رنگ در چرخه رنگ‌هاست و احساسات قوی را برمی‌انگیزد. تاکنون، برندهای زیادی از آن برای ایجاد هیجان و تشویق مشتریان برای خرید محصولات یا خدمات خود استفاده کرده‌اند.
صادقانه، قرمز مناسب برند‌های نوپا نیست! تنها آن‌هایی که ترسی از نشان دادن خود ندارند، به این معنا که در حال حاضر هم گسترش‌یافته محسوب می‌شوند، می‌توانند از آن بدون ریسک استفاده کنند.

قرمز در وب‌سایت‌ها و اینستاگرام

وب‌سایت رسمی مک‌دونالد
وب‌سایت رسمی مک‌دونالد

از معروف‌ترین برندهایی که از قرمز در تجارت خود استفاده می‌کند، و لوگوی قرمز نیز دارد، مک‌دونالد است. این رستوران به‌عنوان بزرگ‌ترین رستوران زنجیره‌ای در جهان شناخته‌شده است که به میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان سرویس می‌دهد. همبرگر، چیزبرگر، مرغ، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، و نوشابه‌ها ازجمله معروف‌ترین محصولات این کمپانی محسوب می‌شوند.

صفحه‌ی رسمی اینستاگرام مک‌دونالد
صفحه‌ی رسمی اینستاگرام مک‌دونالد

از دیگر برندها، که از قرمز استفاده می‌کنند، می‌توان به یوتیوب، نت‌فلیکس و پوما نیز اشاره کرد.

برخی از برند‌ها که لوگوی قرمز دارند
برخی از برند‌ها که لوگوی قرمز دارند

شاید بتوان وجه مشترک تمام این برند‌ها را تلاش در ترغیب مشتری‌ها برای استفاده از محصولاتشان دانست. درواقع، همه‌ی آن‌ها از ماهیتی فعالیت‌گرا و لذت‌گرا برخوردار هستند.
استفاده از قرمز در اینستاگرام می‌تواند هم مشکل‌ساز و هم مؤثر باشد. چراکه قرمز با محتوای پس‌زمینه است که معنی خاص خود را پیدا می‌کند. مثلاً قرمز در ارتباط با رئیس شما می‌تواند نشانه‌ای منفی از عواملی همچون جریمه باشد ولی بر تن یک زن در یک عکس مناسب، بسیار جذاب به نظر خواهد رسید.
هشتگ قرمز (به انگلیسی) در حال حاضر شامل بیش از 130 میلیون پست در اینستاگرام می‌باشد.

و در پایان، قرمز در یک‌کلام، اکشن است. هر جا که نیاز به تحرک باشد، معمولاً کارکرد بالایی خواهد داشت.
اگر شما هم به قرمز علاقه دارید، نکته‌ای مدنظر دارید، یا حس می‌کنید مطلبی ناگفته مانده است، آن را در کامنت‌ها با دیگران به اشتراک بگذارید.

احساس شما بعد از خواندن این مقاله‌ی قرمز رنگ چیست؟ آیا احساس نمیکنید هیجان بیشتری دارید؟ شاید دلتان بخواهد همین الان به سراغ کار موردعلاقه تان بروید! پس وقت را تلف نکنید!? ?

فیلم سینمایی یا موسیقی را به خاطر دارید که برای شما تداعی کننده رنگ قرمز باشد؟ در کامنتها با ما به اشتراک بگذارید?

شاید بخواهید مطالعه کنید:
همه‌چیز درباره‌ی رنگ آبی
همه‌چیز درباره‌ی رنگ زرد

منابع:
https://fa.wikipedia.org/wiki/سرخ/
https://www.colorpsychology.org/red/
https://www.plannthat.com/psychology-of-color/
https://www.wallpaperaccess.com/red-car
https://www.logomaker.com/blog/2017/08/03/red-logos-when-why-your-brand-should-use-them/
https://www.mcdonalds.com/
https://www.pinterest.com/pin/4503668347490404
https://www.instagram.com/mcdonalds

برای اطلاع از تخفیف ها در کانال تلگرام مارژین عضو شوید. عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: