لوگوی مارژین
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

همه چیز درباره رنگ آبی

دسته بندی :آموزش مبانی رنگ, آموزشی 27 نوامبر 2021 2980
آبی آبی مهتابی

ماهیت رنگ آبی

آبی یک عضو از سه رنگ اصلی است. ازلحاظ علمی، طیفی از رنگ‌هاست که در میان سبز و بنفش قرار دارند. آبی شامل انواع مختلفی است؛ نظیر نفتی، کربنی، نیلی، آسمانی، فیروزه‌ای، سورمه‌ای و … .
آبی اسرارآمیزترین رنگ گیتی محسوب می‌شود.?

پست اینستاگرام  آبی رنگ _ مدونا
پست اینستاگرام _ مدونا

مختصری درباره انواع و تاریخچه‌ی رنگ آبی

یکی از نکات جالب درباره‌ی آبی این است که بر پایه‌ی یافته‌های دانشمندانی چون ویلیام گلدستون بریتانیایی و لازاروس گیگر ایسلندی، هیچ واژه‌ای در زبان‌های باستانی وجود نداشته که به معنای آبی باشد! ابتدا این موضوع توسط گلدستون بررسی شد. او بیشتر تمدن یونان را مورد بررسی قرار داد. سپس چند سال بعد گیگر تمامی جهان باستان را مطالعه کرده و به این نتیجه رسید که اثری از رنگ آبی در هیچ کجای دنیا وجود ندارد! حتی یونانی‌ها با ادبیات غنی خود هیچ‌گاه توصیفی از یک شی نداشته‌اند که به رنگ آبی باشد!

این موضوع درباره‌ی تمام تمدن‌هایی باستانی نیز صادق بوده است. گویا سیستم چشمی تنها قادر به تشخیص آبی نبوده، تا جایی که هومر دریا را تقریباً به رنگ قرمز شرابی توصیف می‌کند! احتمال می‌رود به‌مرور و به دلیل تکامل، این سیستم سرانجام قادر به تشخیص آبی از سبز شده است. در ادامه مروری بر چند طیف رنگ آبی، کاربرد و تاریخچه‌ی آن‌ها خواهیم داشت:

آبی تیره (Navy Blue)

این رنگ پیش‌تر (آبی) دریایی نیز نامیده می‌شد. بار نخست توسط نیروی دریایی بریتانیا به‌منظور استتار در دریا به کار گرفته شد. هدف این بود تا جایی که ممکن است رنگ یونیفرم ارتش دریایی سلطنتی، تیره‌تر شود تا از دید دشمن مخفی بمانند. برای همین Navy Blue به‌نوعی تیره‌ترین نوع آبی است. البته خود این رنگ نیز شامل چند نوع مختلف است. یک نمونه از آن که سال 2007 ساخته شد، داوطلب نظامی نام دارد. این نام از یک ارتش خیالی گرفته شده که نیروی دریایی فضایی نام داشته و وظیفه‌اش اکتشاف کیهان است!?

آبی نیلگون

روز تابستانی، برت موریسوت، ۱۸۷۹ آبی نیلگون
روز تابستانی، برت موریسوت، ۱۸۷۹

آبی نیلگون از ترکیب اکسید قلع و کبالت در دمای بالا ایجاد می‌شود. در سال 1805 ساخته شد ولی تا سال 1860 که به شکل تجاری تولید شد، در هنر استفاده نمی‌شد. نقاشی معروف روز تابستانی توسط برت موریسوت یک نمونه‌ی زیبا از استفاده و تأثیر زیبای این آبی در هنر می‌باشد.
شرکت پانتون (که به شکل غیررسمی رنگ سال را تعیین می‌کند) در سال 1999 آبی نیلگون را، رنگ هزاره اعلام کرد.

آبی کبالت

چیزی حدود هزار سال پیش، آبی کبالت در کنار سفید برای رنگ‌آمیزی ظروف و جواهرات در چین مورداستفاده قرار می‌گرفت. بعداً و در قرن 18 نمونه‌ی خالص‌تری در فرانسه ساخته شد که جایگزین خوبی برای آبی لاجوردی گران‌قیمت بود. آبی کبالت یکی از طیف‌های زیبای رنگ آبی است.

21 رنگ آبی محبوب
21 رنگ آبی محبوب

روانشناسی رنگ آبی

ازلحاظ روانشناسی رنگ آبی غیرتهاجمی است و صلح و آرامش را ترویج می‌کند. ممکن است دلیل این موضوع درک ما از اقیانوس‌ها و آسمان به رنگ آبی باشد. برای برخی از افراد، آبی می‌تواند به‌عنوان یک رنگ آرامش‌بخش برای ذهن ظاهر شود. شاید به همین دلیل است که متخصصان تغذیه، غذا خوردن در ظروف آبی را پیشنهاد می‌کنند. آبی فشار خون و ضربان قلب را نیز کاهش می‌دهد. به همین دلیل، تن آرام می‌شود.

به دلیل ماهیت آرام‌بخش آبی، و درعین‌حال ماهیت الهام‌بخش آن، این رنگ توانایی بالایی در افزایش راندمان کاری دارد. همین‌طور چون حس مسئولیت‌پذیری را بیدار می‌کند، باعث می‌شود محیط کاری فعال و هم‌زمان آرامی را داشته باشید. این موضوع درنهایت به افزایش بازده کلی منجر خواهد شد.

افرادی که به آبی علاقه دارند، دارای اعتمادبه‌نفس، وفادار و آرام هستند. آن‌ها توجه را دوست ندارند، ترجیح می‌دهند که در جمع چندان در دید نباشند. معمولاً افرادی که آبی را دوست دارند درون‌گرا هستند. آن‌ها می‌توانند زمان زیادی را صرف تجزیه‌وتحلیل افکار و احساسات خود کنند. این افراد همین کار را با دیگران نیز انجام می‌دهند که باعث می‌شود شنوندگان خوب و دوستان خوبی باشند. آن‌ها روابط قوی و عمیق را در مقایسه با روابط سطحی ترجیح می‌دهند. حتی اگر در خطر وابستگی عاطفی باشند. به همین دلیل آبی‌ها (افرادی که آبی رنگ مورد‌علاقه‌ی آن‌ها است) یک انتخاب عالی برای افرادی هستند که در پی یک رابطه‌ی رمانتیک هستند.

رنگ‌های ست با آبی

‌جنگل مه‌آلود آبی 
مارژین
‌جنگل مه‌آلود

به دلیل ماهیت آرام‌بخشی که آبی دارد، در کنار هر رنگی که به کار رود، هدف ترکیب ساخته شده استفاده کردن از آرامشی است که در این رنگ نهفته است. به‌عنوان‌مثال آبی در کنار سفید و دیگر رنگ‌های روشن یک حالت بسیار آرام را ایجاد می‌کند. آبی در کنار دیگر رنگ‌های پایه یک حالت کلاسیک می‌سازد.

آبی در کنار مشکی، ترکیبی اسرار‌آمیز ایجاد می‌کند. اگر بتوانید در کیهان بنگرید، آن را در مجموع ترکیبی از مشکی و آبی خواهید یافت که البته گاهی رنگ‌های دیگر نیز در نقاطی اکثریت را تشکیل می‌دهند.?

آبی رازآلودترین رنگ گیتی ست. شاید بدانید که دریا آبی نیست! دلیل آبی بودن رنگ دریا بازتاب نور آسمان در آن است. حتی شاید بدانید آسمان نیز آبی نیست! دلیل آبی دیده شدن آسمان یک پدیده‌ی فیزیکی است که از تابش نور خورشید در جو ایجاد می‌شود. به همین دلیل است که آسمان رنگ واقعی خود، که همان بی‌رنگ بودن است را در شب به نمایش می‌گذارد. اما احتمالاً نمی‌دانید که هیچ چشم آبی‌ای نیز وجود ندارد! چشم آبی‌ها هیچ رنگ‌دانه‌ی آبی‌ای در چشم‌هایشان ندارند. اینجا نیز یک پدیده‌ی فیزیکی است که نور را در چشم‌های این افراد به رنگ آبی به نمایش می‌گذارد!

رنگ آبی در تجارت، برند سازی و بازاریابی

آبی رنگ اعتماد است. به همین دلیل است که برای کسب‌وکارهایی که می‌خواهند قابلیت اطمینان بودن، امنیت و صلح را به نمایش بگذارند، یک انتخاب عالی محسوب می‌شود. استفاده از آبی در برند سازی و تبلیغات می‌تواند از جنبه‌های مثبت این رنگ استفاده کرده و نتایج دلخواهی را به ارمغان بیاورد. ازآنجایی‌که آبی با اعتماد و قابل‌اعتماد بودن همراه است، دفاتری که به این رنگ، رنگ‌آمیزی می‌شوند اغلب شانس بیشتری در ایجاد روابط تجاری و بهبود آن دارند. آبی همچنین به معنای مسئولیت‌پذیری است، بنابراین، می‌تواند انگیزه کارکنان را در محل کار افزایش دهد، و درعین‌حال، فضایی آرام و راحت ایجاد کند. آبی موردعلاقه هم مردان و هم زنان است که این دلیل خوبی برای استفاده از آن برای مقاصد تجاری است.

برخی از محبوب‌ترین وب‌سایت‌ها مانند فیس‌بوک و توییتر از طرح‌های آبی‌رنگ استفاده می‌کنند. آن‌ها دلیل خوبی برای این کار دارند: وب‌سایت‌های آبی، جالب، شفاف، تمیز و مدرن به نظر می‌رسند. ترکیب آبی با سایه‌های مختلف خاکستری می‌تواند وب‌سایت را با تکنولوژی بالا و شیک جلوه دهد. طیف‌های روشن‌تر آبی بیشتر برای وب‌سایت‌هایی استفاده می‌شود که در مورد سلامت و تندرستی، مسافرت و صلح هستند. سازمان‌های میهنی، شرکت‌های حقوقی و تیم‌های ورزشی معمولاً از طیف‌های تیره‌تر استفاده می‌کنند. آبی اغلب برای لوگوهای رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌شود. یکی از دلایل آن این است که آبی نشان‌دهنده‌ی هوش، ارتباطات و اعتماد است. آبی قابل‌اعتمادترین رنگ است. مطالعات نشان داده است که مردم 15 درصد بیشتر به فروشگاه‌هایی مراجعه می‌کنند که آبی‌رنگ هستند.

آبی در وب‌سایت‌ها و اینستاگرام

وب‌سایت رسمی پپسی
وب‌سایت رسمی پپسی

از معروف‌ترین برندهایی که از رنگ آبی استفاده می‌کند، و لوگوی آبی نیز دارد، ابر شرکت آمریکایی، پپسی است. پپسی زیر نظر شرکت پپسی‌کو تولید می‌شود که ازنظر تولید مواد نوشیدنی و غذایی دومین شرکت بزرگ در جهان است.
از دیگر برندهایی که از آبی استفاده می‌کنند، می‌توان به اینتل، ویزا، و فورد نیز اشاره کرد.

برندهایی که از رنگ آبی استفاده میکنند
برندهایی که از رنگ آبی استفاده میکنند

درواقع تعداد ابر شرکت‌هایی که از آبی استفاده می‌کنند، بسیار زیاد است.

صفحه‌ی اینستاگرام پپسی

نتایج یک تحقیق که توسط پانتون بر روی بیش از 8 میلیون عکس در اینستاگرام صورت گرفته بود، نشان داد پست‌هایی که به رنگ آبی در اینستاگرام آپلود می‌شوند، 24% بیشتر لایک دریافت می‌کنند.
هشتگ آبی (به انگلیسی) در حال حاضر شامل بیش از 155 میلیون پست در اینستاگرام می‌باشد.

و در پایان، آبی در یک ‌کلام، رنگی آرام است. هر جا که نیاز به آرامش، اطمینان، اعتماد و استدلال باشد، معمولاً کارکرد بالایی خواهد داشت.

احساس شما بعد از خواندن این مقاله‌ی آبی رنگ چیست؟ آیا احساس آرامش نمیکنید؟?

آیا فیلم سینمایی یا موسیقی را به خاطر دارید که برای شما تداعی کننده آبی باشد؟ برای ما کامنت کنید?

شاید بخواهید مطالعه کنید:
همه‌چیز درباره‌ی رنگ قرمز

منابع:
https://www.instagram.com/p/CSXal16nonL/?utm_source=ig_web_copy_link
https://fa.wikipedia.org/wiki/آبی/
https://nooriato.com/87864/از-آبی-مصری-تا-جدیدترین-طیف-ها/
https://www.colorpsychology.org/blue/
https://www.plannthat.com/psychology-of-color/
https://www.logomaker.com/blog/2017/09/27/blue-logos/
https://www.pepci.com/
https://www.wallpaperpass.com/download-dark-forest-wallpaper-3/

برای اطلاع از تخفیف ها در کانال تلگرام مارژین عضو شوید. عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: