لوگوی مارژین
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

روانشناسی رنگ ها و تاثیر آن بر مخاطب

دسته بندی :آموزش مبانی رنگ, آموزشی 11 ژوئن 2020 4956
روانشناسی رنگها

هر موجود یا حتی هر پدیده رنگ مخصوص به خود را دارد. گاهی موارد تلفیقی از چندین رنگ هویت یک عنصر، موجود یا پدیده را تشکیل می دهد. در نگاه اول، رنگ است که شما را به خود جلب می کند. شما با تماشای رنگ ها احساسات مختلفی را تجربه خواهید کرد. گاهی با تماشای یک رنگ احساس آرامش، شادی و عشق در شما زنده می شود. اما برخی مواقع تماشای یک رنگ حس دلسردی، غم یا ترس را در شما ایجاد می کند. رنگ ها با جهان ما گره خورده اند و ناخودآگاه بر زندگی ما اثر می گذارند. اگر شما برای شروع کار، دنیای وب را برای تبلیغ و جذب مشتری انتخاب کرده اید، نباید از روانشناسی رنگ ها و تاثیر آن بر مخاطب غافل باشید. زیرا انتخاب یک رنگ نامناسب اشتباهی است که ممکن است شما را فرسنگ ها از هدف رونق کسب و کارتان دور کند.

روانشناسی رنگ ها چیست؟

در گام اول شما باید با عبارت روانشناسی رنگ ها آشنا شوید تا بتوانید گام های بعدی را اصولی بردارید. همانطور که می دانید، رنگ ها بر عواطف و احساسات ما تاثیر می گذارند. وقتی شما به تماشای یک رنگ می پردازید اطلاعات برای تفسیر به بخش هیپوتالاموس مغز فرستاده می شود. پس از تفسیر اطلاعات، هیپوتالاموس پیام هایی عصبی به هیپوفیز و غده تیروئید می فرستد. این پیام ها باعث ترشح هورمون هایی از این دو بخش می شوند، که در نهایت سبب بروز تاثیر ناشی از تماشای رنگ ها می شوند.

رنگ ها بر احساسات و عواطف انسان تاثیر می گذارند

روانشناسی رنگ ها علمی است که چگونگی تاثیر رنگ بر رفتار، عواطف و احساس انسان ها را بررسی می کند. امروزه دیگر مدیران در بخش های تجاری از تاثیر اینترنت بر جذب مشتری آگاه هستند. آنچه که هر مدیر برای رونق کار خود از طریق اینترنت باید مدنظر قرار دهد روانشناسی رنگ ها است. زیرا رنگ پدیده ای ساده نیست. می توانید با توجه به جنس و سن مخاطب خود رنگی را انتخاب کنید که علاوه بر زیبایی سایت، رضایت مشتری را به دنبال داشته باشد. روانشناسی رنگ ها در کارهای مختلف از جمله آشپزی، معماری، باغبانی، بسته بندی و …. کاربرد دارد. 

روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

منظور از کاربرد روانشناسی رنگ ها در این زمینه، استفاده از رنگ مناسب برای قسمت های مختلف، انتخاب ترکیب رنگ صحیح، غلظت مناسب رنگ ها و … برای یک سایت است. تا بتواند حس رضایت را به مشتری القا کند در نتیجه تعداد کلیک، فروش سایت و همچنین نرخ تبدیل افزایش یابد. تحقیقات انجام شده در این مورد نشان می دهد که انتخاب رنگ مناسب، فروش سایت را تا ۲۴% افزایش داده است. پس برای برنده شدن انتخاب مناسب ترین رنگ ضروری است. شما اگر به سایت های فروش پربازدید مانند آمازون یا حتی دیجی کالا نگاه بیندازید، متوجه می شوید که آنها دائما در حال تغییر و بهینه سازی سایت خود هستند. حتی ممکن است شما در هر بازدید متوجه شوید که رنگ بخش های مختلف سایت تغییر کرده است.

اصول استفاده از روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

در این روش نیز مانند هر روش دیگر برای تاثیر مثبت باید روانشناسی رنگ ها را در جای مناسب، در زمان مناسب، برای مخاطب مناسب و با هدف مناسب به کارببرید. قبل از هر تصمیم گیری در مورد انتخاب رنگ باید دو نکته مهم را بدانید:

  1. انتخاب رنگ با توجه به مخاطب: قبل از هر کار باید بدانید سایت برای چه مخاطبی راه اندازی می شود. پس از آن باید بر اساس مخاطب و خصوصیات او رنگ های سایت را انتخاب کنید. به عنوان مثال در طراحی سایت برای نوجوانان استفاده از رنگ های سرد و غمگین حتی اگر ترکیبی بسیار زیبا باشد، چندان موثر نیست. پس در انتخاب رنگ باید به سن، جنس، رفتار، اخلاق و شخصیت مخاطب خود دقت کنید. 
  2. انتخاب رنگ با توجه به محصول: وقتی مخاطب خود را مشخص کردید، بدون توجه به نوع محصول نمی توانید رنگ خود را انتخاب کنید. برای مثال رنگ در سایت فروش لوازم آرایش با رنگ سایت فروش قطعات خودرو یا حتی لوازم باغبانی متفاوت است. تجربه نشان داده که برای قطعات صنعتی استفاده از رنگ آبی مناسب است اما در صنعت آشپزی رنگ سبز تاثیر بیشتری بر مخاطب داشته است. اگر قصد فروش محصولات لوکس و لاکچری را دارید انتخاب ترکیب رنگ سیاه و طلایی گزینه ای بسیار مناسب است. 

تاثیر جنس در انتخاب رنگ 

روانشناسی رنگ ها بر اساس جنسیت اهمیت پیدا می کند. اگر مخاطبین شما خانم ها هستند باید هنگام استفاده از روانشناسی رنگ ها دقت زیادی به خرج دهید. مطمئن شوید رنگ هایی که انتخاب می کنید بتواند شما را به هدفتان نزدیک کند. برای تشخیص درصد علاقه مندی خانم ها به رنگ ها، در مقاله ای پرسیده شده بود کدام رنگ احساس خوشایندی در آنها ایجاد می کند. با توجه به پاسخ ها، این نتیجه بدست آمد که رنگ های آبی، بنفش و سبز، رنگ های مورد علاقه خانم ها هستند. از سوی دیگر خانم ها به رنگ های نارنجی، قهوه ای و خاکستری علاقه کمتری نشان می دهند. بر خلاف تصور رنگ صورتی در لیست رنگ های مورد علاقه بسیاری از خانم ها وجود ندارد. در حین طراحی سایت برای خانم ها به این موارد اهمیت بدهید.

در تحقیقی مشابه همین سوال از مردان پرسیده شد تا میزان علاقه مندی به رنگ در آنها مشخص شود. با توجه به این بررسی، آقایان به رنگ های آبی، سبز و مشکی علاقه بیشتری دارند. آنها علاقه چندانی به رنگ های بنفش نارنجی و قهوه ای نشان نمی دهند. اگر مخاطب هدف شما مردان هستند با توجه به رنگ های مورد علاقه آنها، سایت خود را طراحی کنید.  

مثالهایی از روانشناسی رنگ ها

رنگ سفید

علیرغم اینکه در تحقیقات انجام شده نامی از رنگ سفید به میان نیامد اما شما از اهمیت این رنگ در طراحی سایت خود غفلت نکنید. می توانید برای افزایش زیبایی، رنگ سفید را به عنوان مکمل سایر رنگ های سایت خود به کار ببرید. 

رنگ آبی

رنگ آبی در میان خانم ها و آقایان محبوبیت خاصی دارد. پس انتخاب این رنگ می تواند هر دو جنس را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد. در روانشناسی رنگ ها، آبی به معنی آرامش، اعتماد، نظم و وفاداری است. اگر شما نیازمند جلب اعتماد مخاطبین خود هستید، می توانید رنگ آبی را انتخاب کنید. شرکت فیسبوک و پایان نیز برای جلب اعتماد کاربران خود از این رنگ کمک رفته اند. نکته مهم در این زمینه این است که شما در سایت های آشپزی و محصولات غذایی نباید از این رنگ استفاده کنید.

برندهای آبی رنگ
برندهای آبی رنگ
استفاده از رنگ آبی در طراحی سایت
استفاده از رنگ آبی در طراحی سایت
رنگ زرد

شاید با توجه به چراغ راهنما یا رنگ نوار اعلام خطر پلیس، رنگ زرد یادآور خطر باشد. اما استفاده از این رنگ در سایت هرگز این حس را در مخاطب ایجاد نمی کند. رنگ زرد به معنای صمیمیت و جذابیت است. از سوی دیگر برخی در روانشناسی رنگ ها،رنگ زرد را دلیل فعال شدن اضطراب در فرد می دانند، برای جلوگیری از ایجاد این حس می توانید از این رنگ فقط در قسمت های خاص در سایت خود استفاده کنید. در تبلیغات رنگ زرد می تواند هیجان و اعتماد به نفس را القا کند.

استفاده از رنگ زرد در تبلیغات
استفاده از رنگ زرد در تبلیغات
رنگ سبز

بر اساس روانشناسی رنگ ها، رنگ سبز سبب افزایش خلاقیت می شود. شما علاوه بر انتخاب این رنگ برای سایت های مرتبط با محصولات گیاهی می توانید رنگ سبز را برای خرید نیز استفاده کنید.

استفاده از رنگ سبز برای معرفی برند
استفاده از رنگ سبز برای معرفی برند
طراحی سایت با استفاده از رنگ سبز
طراحی سایت با استفاده از رنگ سبز
رنگ نارنجی

در روانشناسی رنگ ها، این رنگ به معنی عجله و تحرک است. به همین دلیل برخی سایت های ورزشی از این رنگ در برخی قسمت ها استفاده می کنند. 

برندهای معتبر نارنجی رنگ
برندهای معتبر نارنجی رنگ
رنگ قرمز

این رنگ هشداری برای خطر است. پس در سایت خود هر جا که می خواهید مخاطب توجه خاصی به موضوع داشته باشد رنگ قرمز را به کار ببرید. اگر سایت شما در زمینه محصولات غذایی یا معرفی رستوران هاست می توانید رنگ قرمز را انتخاب کنید. زیرا بر اساس روانشناسی رنگ ها قرمز سرعت غذا خوردن را بالا می برد. 

برندهای تجاری دارای رنگ قرمز
برندهای تجاری دارای رنگ قرمز
استفاده از رنگ قرمز و مشکی در طراحی سایت
استفاده از رنگ قرمز و مشکی در طراحی سایت
رنگ سیاه

ممکن است بسیاری از افراد این را نماد افسردگی یا غم بدانند اما رنگ سیاه برای معرفی برندها و محصولات لاکچری مناسب ترین انتخاب است. زیرا تفاوت، خاص بودن و زرق و برق را به انسان القا می کند. 

حالا با روانشناسی رنگ ها شما از تاثیر هر رنگ بر مخاطب خود آگاه هستید. اما نکته مهم در طراحی این است که شما نیاز ندارید برای طراحی سایت از یک رنگ استفاده کنید. پس برای تاثیر بیشتر رنگ ها بر مخاطب و موفقیت روانشناسی رنگ ها شما باید دو عمل زیر را انجام دهید:

  1. ایجاد ترکیبی مناسب از رنگ ها. این مقاله را بخوانید : همنشینی رنگها و اصول آن
  2. استفاده از هر رنگ در مکان مناسب
برای اطلاع از تخفیف ها در کانال تلگرام مارژین عضو شوید. عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: