لوگوی مارژین
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

راهنمای طراحی UX / UI برای مبتدیان

دسته بندی :آموزشی, طراحی گرافیک وبسایت 20 دسامبر 2022 518
طراحی UX | UI

بگذارید همین ابتدای کار نکته نهایی را بگوییم! تجربه کاربری UX (User experience)، به عنوان نتیجه‌ی نهاییِ طراحی رابط کاربری (User Interface Design) UI، محسوب می‌شود.

با این حال اگر میخواهید در مورد رابط کاربری و تجربه کاربری بیشتر بدانید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید. در این مقاله خواهیم آموخت UX /UI واقعا به چه معناست و چه چیزی آنها را از هم متمایز می‌کند.

در ابتدا من میخواهم تصور اشتباهی که اکثر مردم درباره UX و UI، مبنی بر یکسان و قابل تعویض بودن این دو اصطلاح دارند را از بین ببرم. این تصور کاملا غلط است. تفاوت زیادی بین این دو اصطلاح وجود دارد. به این صورت که UI اساسا به عنوان سیستمی کار می‌کند که کاربران با آن تعامل میکنند تا بتوان به نیازهای آنان دست یافت.

از سوی دیگر UX، مجموعه احساسات برانگیخته شده در کاربر به هنگام اتصال به آن سیستم را تعریف می‌کند؛ نه فقط رابط کاربری.

به طور خلاصه UX و UI برای تحقق یک هدف مشترک کار می‌کنند: تاثیر نام تجاری بر ذهن و قلب کاربران.

رابط کاربری (UI) چیست؟

بیایید به طور جداگانه به هرکدام از این اقیانوسها بپردازیم و درک کنیم که چگونه این دو مفهوم برای رسیدن به هدف اصلی یعنی تعامل کاربر، همگرا میشوند. بیایید با مفهوم رایج‌تر یعنی رابط کاربری شروع کنیم.

رابط کاربری چیست؟
رابط کاربری چیست؟

قبل از پرداختن به این که “رابط کاربری چیست”، بیایید تعریف کنیم که چه چیزی نیست. رابط کاربری (UI) به معنای چشم نواز بودن نیست.

نقش رابط کاربری فراهم کردن سیستمی برای تعامل کاربر با محصولات/خدمات است. ظاهر این سیستم محصول جانبیِ ایجاد این سیستم است.

باید از خود بپرسید: “کاربر من چه میخواهد؟”. آیا او انبوهی از عناصر سه بعدی شگفت انگیز، گرادینت و fade لازم دارد؟ یا می‌خواهد به سادگی از سیستمی استفاده کند که به او کمک می‌کند نیازهایش را بدون زحمت برآورده کند؟ به نظر من و احتمالا شما، گزینه دوم درست است.

به طور خلاصه هدف اصلی یک رابط کاربری ارائه سیستمی برای برآوردن نیازهای کاربرانش است. در ادامه برخی از اجزای یک UI ایده‌آل آورده شده است.

رابط کاربری باید یکدست و منسجم باشد

راز حفظ کاربر در یکدست بودن طراحی رابط کاربری نهفته است که به نوبه خود تجربه کاربری رضایت بخشی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین از فونتها، کد رنگها، دکمه‌ها و جلوه‌های ثابت در سراسر طراحی استفاده کنید. مطمئن شوید که یک هویت برند قدرتمند دارید که میتواند همه چیز را کنار هم نگه دارد.

یک لی اوت واضح و درک شونده ارائه دهید

کاربران را با لی اوتی که میگوید “خودت راهتو پیدا کن” رها نکنید! چیزی به آنها ارائه دهید که به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند طرحی واضح، روشن و درک شونده. یک فرآیند راهنمایی کاربر هنگام ورود، میتواند به کاربران در مواجهه با یک وبسایت پیچیده کمک کند.

اشتباه کردن کار کاربر و بخشیدن، کار توسعه دهنده است

فراموش نکنید که کاربران شما انسان هستند و انسانها هم اشتباه می‌کنند. بنابراین رابط کاربری خود را انعطاف پذیر نگه دارید. UI باید بتواند اشتباهاتی را که کاربران مرتکب میشوند، جبران کند.

از پیام یا برچسب‌های واضح استفاده کنید

در واقع اینجا، وضوح محتوای متنی باید دغدغه اصلی شما باشد. زیرا این تنها چیزی است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا با رابط کاربری احساس ارتباط کنند. بهتر است محتوای خود را قبل از انتشار در وبسایت، ویرایش کنید.

اگرچه ده‌ها عامل دیگر وجود دارند که در ایجاد یک رابط کاربری ایده‌آل دخیل هستند، موارد ذکر شده مهمترینِ آنها بودند.

تجربه کاربری (UX) چیست؟

اکنون زمان شیرجه زدن در اقیانوس دوم، یعنی تجربه کاربری یا UX است. اساسا اصطلاح تجربه کاربری با کلمه “طراحی یا دیزاین” همراه است: “طراحی UX”؛ و همین موضوع باعث می‌شود بسیاری از ما در مورد دو اصطلاح UX و UI گیج شویم.

چرخه تجربه کاربری UX

چرخه تجربه کاربری

UX یک اصطلاح کلی است و شامل تمام جنبه‌هایی می‌شود که ما را به هدف اصلیمان نزدیک می‌کند. این جنبه‌ها شامل محتوا، معماری اطلاعات، طراحی تعامل، تحقیقات کاربر و قابل استفاده بودن (usability) است.

حال سوال این است که UX واقعا برای من، شما و کاربران هدف چه معنایی دارد؟ اساسا اگر شما احساسات را از وبسایت، اپلیکیشن یا برند خود استخراج و حذف کنید، در نهایت حس بی تفاوتی را در مخاطب نسبت به برندتان ایجاد خواهید کرد.

اما اگر احساسات، توجه و حساسیت را در برند خود قرار دهید، قادر خواهید بود در سطح روانشناختی با کاربر خود ارتباط برقرار کنید و در نتیجه بر ذهن و قلب آنها تاثیر بیشتری داشته باشید. به طور خلاصه این همان چیزی است که UX یا تجربه کاربری بدان می‌پردازد.

دستورالعمل یک UX ایده‌آل

  • رفتار کاربر را درک کنید.
  • عناصری را که بر کاربر نهایی تاثیر میگذارد شناسایی کنید.
  • رفتار کاربر را از نظر تعامل مانند “در حال نوشتن پیام”، “در حال حرکت”، ” در محل کار” و … شناسایی کنید.
  • در مورد ترندهای رفتاری تحقیق کنید.
  • سبک و روش کاربران را درک کنید.

جمع بندی موضوع

در مورد این موضوع میتوان بسیار صحبت کرد و بحث را گسترش داد. بحث در مورد این موضوع ادامه دارد و هزاران مطلب منتشر می‌شوند تا این موضوع را جا بیندازند که UX و UI یکسان نیستند، هرچند که UX سهم قابل توجهی در این موضوع دارد.

آیا شما تعریف دیگری از تجربه کاربری و رابط کاربری دارید؟ آن را با ما در میان بگذارید. ?

برای اطلاع از تخفیف ها در کانال تلگرام مارژین عضو شوید. عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: