لوگوی مارژین
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

همه چیز درباره‌ی رنگ سبز

دسته بندی :آموزش مبانی رنگ, آموزشی 18 دسامبر 2021 2198
همه چیز درباره‌ی رنگ سبز
پست اینستاگرام _گیزجه باندچن به رنگ سبز
پست اینستاگرام _گیزجه باندچن

ماهیت رنگ سبز

طیف رنگ سبز در طول موج ۵۲۰ تا ۵۷۰ نانومتر است. این رنگ یکی از رنگ‌های اصلی افزوده به شمار رفته و از ترکیب آبی و زرد بدست می‌آید. مکمل آن هم قرمز است.

آن‌هایی که از دیدن رنگ‌های سبز یا قرمز ناتوان هستند، باز قادر به تشخیص تفاوت این دو رنگ می‌باشند؛ ولی آن‌ها را به رنگ‌های دیگری می‌بینند، مثلاً سبز تیره را به رنگ قهوه‌ای و سبز روشن را به رنگ زرد مشاهده می‌کنند.

در طبیعت مواد معدنی بسیاری وجود دارند که سبز هستند. مثلاً می‌توان زمرد را نام برد که به دلیل وجود کروم، رنگی سبز دارد. همچنین بسیاری از جانداران در طبیعت به رنگ سبز هستند. دلیل این موضوع مستقیماً به رنگ گیاهان وابسته است که چون آن‌ها به دلیل داشتن کلروفیل (عامل ایجاد فرایند سوخت و ساز یا فتوسنتز در گیاهان) سبز هستند، بنابراین بیشتر جانداران برای استفاده از تکنیک استتار، طی تکامل به رنگ سبز گرایش پیدا کرده‌اند.?

مختصری درباره انواع و تاریخچه‌ی این رنگ

رنگ سبز یکی از رنگ‌هایی است که از لحاظ فرهنگی دارای معانی گسترده و گاهی متناقض است. گاهی سبز سمبلی از امید و پیشرفت در برخی فرهنگ‌ها است و گاهی نماد بیماری، مرگ و شیطان. اما در کل سبز در عموم فرهنگ‌ها تداعی‌گر طبیعت است. همچنین به دلیل رابطه‌ این رنگ با طبیعت، سبز سمبلی از حاصلخیزی، اصلاح و تجدید حیات نیز به حساب آورده می‌شود. گروه‌های سیاسی در این روزها از این رنگ به عنوان یک نماد در معنای تلاش برای حفاظت محیط زیست و همچنین گاهی به عنوان عدالت اجتماعی بهره می‌گیرند.

در زمان پس از قرون وسطی، در قاره‌ی اروپا، سبز معمولاً برای طیف خاصی از گروه‌ها با عنوان بازرگانان و بانکداران به کار می‌رفت و معنای ثروت و تیزهوشی را با خود همراه داشت. و به همین دلیل است که در نقاشی معروف داوینچی، لباس مونالیزا سبز بوده و همچنین رنگ نیمکت‌ها نیز در مجلس عوام انگلیس به این رنگ می‌باشد. این درست بر خلاف رنگ لباس نجیب زادگان است که اغلب از قرمز تشکیل می‌شد. همچنین سبز رنگی است که کشور ایرلند و فرهنگ گالیک را نمایش می‌دهد و این موضوع دارای یک سنت تاریخی طولانی است.?

یک نقاشی رومی با رنگ سبز
یک نقاشی رومی

روانشناسی رنگ سبز

سبز رنگ غالب در طبیعت است که نمایانگر محیط‌های طبیعی و جنگلی است. از بین تمام رنگ‌های موجود در چرخه رنگ، سبز به عنوان آرامش بخش ‌ترین رنگ برای چشم انسان در نظر گرفته می‌شود. سبز نماد هماهنگی، آرامش، صلح است. به عنوان یک رنگ تسکین دهنده و آرامش بخش، ثبات و استقامت را نیز افزایش می‌دهد. اغلب با رشد و نوسازی همراه است و باعث خوش بینی، امیدواری و تعادل می‌شود.

مشخص شده است که رنگ سبز نتایج درمانی مثبتی را ایجاد می‌کند، مانند تقویت بهبودی پس از جراحی، و همچنین این رنگ منجر به کاهش اختلالات خلقی می‌شود. سبز اثرات آرام بخش دارد. افرادی که قرار است در یک برنامه تلویزیونی ظاهر شوند، اغلب در محوطه‌ای منتظر می‌مانند که به رنگ سبز رنگ آمیزی شده است. ایده این است که رنگ سبز به آن‌ها کمک می‌کند تا آرام مانده و تمرکز کنند و همچنین اضطراب آن‌ها را کاهش دهد.

رنگ سبز نتایج مثبتی مانند بهبود حافظه، حل مسئله، و تفکر مثبت را به همراه دارد. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داده که افراد به احتمال زیاد کلمات مثبتی که با سبز نوشته شده باشند را به خاطر می‌آورند و کلمات مرتبط با موفقیت را بیشتر با این رنگ مرتبط می‌دانند.?

تیپ شخصیتی سبز

تیپ شخصیتی سبز تحلیلی، آرام، منطقی و تشنه برای دانش است. آن‌ها گاهی اوقات به عنوان متفکران استراتژیک و آینده نگر توصیف می‌شوند که همچنین یک مدیر متولد شده‌اند. آن‌ها دوست دارند مسئول باشند و زندگی خود را طبق شرایط خودشان بگذرانند. این ویژگی‌ها گاهی باعث می‌شود که آن‌ها لجباز و حتی ضد اجتماعی به نظر برسند. آن‌ها به علم اعتقاد دارند و تصمیمات خود را بر اساس حقایق استوار می‌کنند. علاوه بر این، تصمیمات آن‌ها همیشه صلح جویانه است.

سبزها قابل اعتماد، باهوش، با درایت و مستقل هستند. آن‌ها به سرعت با موقعیت‌های جدید سازگار می‌شوند و در درک ایده‌ها و مفاهیم انتزاعی مشکلی ندارند. آن‌ها معمولاً عاشق طبیعت و خانواده محور هستند. این افراد متواضع، سر به زیر و سخاوتمند می‌باشند. عادت ندارند احساسات و افکار منفی خود را پنهان کنند. نیاز آن‌ها به صمیمیت، از آن‌ها را دوستان خوبی می‌سازد. روابط آن‌ها نیز بر اساس احترام و وفاداری استوار است.?

ویژگی‌های منفی رنگ سبز

رنگ‌های تیره‌تر سبز دارای معانی منفی بیشتری هستند، در حالی که سایه‌های روشن‌تر بیشتر جنبه‌های مثبت را نشان می‌دهند. رنگ سبز تیره می‌تواند حس رکود و انزوا را القا کند. سبز گاهی با بیماری تعبیر می‌شود. این رنگ با افراد حسود و خودخواه نیز مرتبط است. تیپ‌های شخصیتی این رنگ گاهی نابالغ و بی‌تجربه به نظر می‌رسند. خصوصیات منفی آن نیز شامل مالکیت، حسادت و طمع است. افرادی که طرفدار رنگ سبز هستند همچنین ممکن است بی‌حوصله باشند. آن‌ها در دوستی‌های عاشقانه فاقد اشتیاق هستند.

رنگ سبز در تجارت، برند سازی و بازاریابی

در یک فعالیت تجاری، سبز نماد پول و رفاه است. انتخاب رنگ سبز برای نشان دادن یک کسب و کار به رشد و سودآوری آن کمک می‌کند. علاوه بر این، رنگ سبز یکی از رنگ‌هایی است که مورد اعتماد مردم است و این ظرفیت را دارد که باعث شود افراد احساس امنیت بیشتری کنند. مقادیر بیشتر سبز همچنین می‌تواند نشان دهد که یک شرکت در مورد مسائل زیست محیطی فعالیت می‌کند. بیشتر مشاغلی که به عنوان بخشی از استراتژی‌های تجاری خود مکرراً از سبز استفاده می‌کنند، در بخش مراقبت‌های بهداشتی و یا صنایع غذایی مشغول به کار هستند. آن‌ها از رنگ سبز برای ترویج سبک زندگی سالم‌تر استفاده می‌کنند. رنگ سبز توسط سایر صنایع نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که تمرکز همه آن‌ها بر ترویج محصولات جدید و تازه می‌باشد.

رنگ سبز یکی از رنگ‌های سرد است که آرامش بخش محسوب می‌شود. بر اساس روانشناسی رنگ‌ها، رنگ‌های سرد افراد را آرام تر می‌کند. بنابراین، برندهای برتر، که به دلیل گنجاندن رنگ سبز در برچسب‌های رنگی خود شناخته شده هستند، معمولاً دارای محصولاتی قابلیت اطمینان و با کیفیت بالا هستند. رنگ سبز آن‌ها، برای تقویت آرامش و راحتی در نظر گرفته شده است.

سبز در اینستاگرام و وب‌سایت‌ها

وبسایت رسمی استارباکس با رنگ اصلی سبز
وبسایت رسمی استارباکس

از معروف‌ترین برندهایی که از سبز در تجارت خود استفاده می‌کند، و لوگوی سبز نیز دارد، استارباکس است. این برند خود را این‌گونه معرفی می‌کند: این برند در سال 1971 در پیک پلیس سیاتل داستان خود را آغاز کرد. استارباکس در همین مکان اولین فروشگاه خود را تأسیس کرده و با ارائه محصولاتی نظیر چای، دانه‌های قهوه و ادویه‌های تازه را به مشتری های خود، فعالیت خود را ادامه می‌داد. نام این برند از داستان “موبی دیک” گرفته شده که رسوم مربوط به دریانوردانی که در کار تجارت قهوه بودند را تداعی می‌کند. ده سال بعد، شخصی به نام هوارد شولتز، با چشیدن قهوه‌ی استارباکس مجذوب این مجموعه می‌شود. این شخص در سال 1982 به این شرکت می‌پیوندد. سپس او در سفری به میلان در سال 1983 شیوه و مدل قهوه خانه‌های ایتالیایی را با خود به سیاتل بر می‌گرداند.

این برند خیلی زود به کانادا، شیکاگو و ونکوور و سپس به کالیفرنیا، دی سی، واشنگتن و نیویورک راه یافته و به تأسیس شعبه پرداخت. در سال 1996، آن‌ها اولین فروشگاه خود را در کشور ژاپن باز کردند، بعد در اروپا (در سال 1998) و چین (در سال 1999) و بعد از آن به ده ها هزار محله‌ی مختلف در سرتاسر جهان راه یافتند.

جالب آنکه ابتدا رنگ پیش بند کارمندان این مجموعه به رنگ قهوه‌ای بود که نشانی از رنگ قهوه به شمار می‌آمده است. اما بعدها و خیلی زود، آن‌ها تصمیم می‌گیرند تا رنگ پیش بند خود را از قهوه‌ای به سبز تغییر دهند.?

صفحه رسمی اینستاگرام استارباکس با رنگ اصلی سبز
صفحه رسمی اینستاگرام استارباکس

هشتگ سبز (به انگلیسی) در حال حاضر شامل بیش از 133 میلیون پست در اینستاگرام می‌باشد. 

اگر شما هم به سبز علاقه دارید، نکته‌ای مدنظر دارید، یا حس می‌کنید مطلبی ناگفته مانده است، آن را در کامنت‌ها با دیگران به اشتراک بگذارید.?

منابع:

www.wikipedia.org

www.wallpaperaccess.com

برای اطلاع از تخفیف ها در کانال تلگرام مارژین عضو شوید. عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: