لوگوی مارژین
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

همه چیز درباره رنگ بنفش

دسته بندی :آموزش مبانی رنگ, آموزشی 1 ژانویه 2022 4993
ینفر با چشمان بنفش
پست اینستاگرام – وان دایرکشن
پست اینستاگرام – وان دایرکشن

ماهیت رنگ بنفش

بنفش رنگی است که مابین ارغوانی و آبی قرار داشته و از ترکیب آبی و سرخ به دست می‌آید. ازلحاظ علمی، طیفی از رنگ‌هاست که در طول موج 380 نانومتر تا 450 نانومتر قرار دارند.

در رنگ بنفش، رنگ آبی بیشتر از رنگ قرمز وجود دارد، برای همین است که این رنگ رابطه‌ی نزدیکی با رنگ ارغوانی دارد؛ هرچند که در ارغوانی قرمز نقش پررنگ‌تری را بازی می‌کند.?

مختصری درباره انواع و تاریخچه‌ی این رنگ

رنگ بنفش دارای یک پیشینه‌ی بلند مدت در میان اشراف و اصالت خاندان سلطنتی است. این مدل از رنگ در گذشته بسیار گران بود و به همین دلیل فرمانروایان روم شرقی و غربی از لباس‌های به رنگ بنفش استفاده می‌کردند. بعدها و در زمان قرون وسطی، این رنگ بیشتر توسط هنرمندان به عنوان رنگ لباس مریم مقدس به کار گرفته شد. در دانشگاه‌ها و کلیسا نیز این رنگ مورد استفاده بود و استادان و اسقف‌ها از آن استفاده می‌کردند. در طی یک تحقیق که در بلوک غرب به انجام رسید، بنفش به عنوان رنگ در ارتباط با برون گرایی شناخته شد.

از نخستین رنگ‌هایی که توسط انسان به کار گرفته شده است، رنگ بنفش می‌باشد. به عنوان مثال یک مدل از بنفش بسیار تیره، که از مخلوط سنگ منگنز معدنی، آب یا چربی حیوانات تهیه می‌گردد، در کشور فرانسه و بر روی دیواره‌ی یک غار ماقبل یافت می‌شود که چیزی مانند بیست و پنج هزار سال قدمت دارد. ماده‌ی مورد نیاز این رنگ از چوب منگنز تهیه می‌شد که در محل زندگی انسان‌های اولیه‌ی منقرض شده (نئاندرتال ها) که در اسرائیل و فرانسه کنونی واقع‌اند، یافت شده است؛ این به معنای استفاده‌ی این گونه‌های منقرض شده از این رنگ در گذشته های بسیار بسیار دور بوده است.

ولی بعدها منبع تهیه‌ی این رنگ، انواع توت‌ها از جنس تمشک قرار داده شد. این حقیقت کشف شده است که مصریان باستان می‌توانستند با ترکیب انگور سبز با آب میوه توت، طیفی از رنگ بنفش را پدید آورند. همچنین یک مورخ رومی به نام پلینیس پیر کشف کرده است که اهالی سرزمین گل لباس برده‌های خود را از رنگ به دست آمده از زغال اخته که نوعی بنفش محسوب می‌شود، رنگ آمیزی می‌کرده‌اند.?

لباس بنفش امپراطوری روم
لباس بنفش امپراطوری روم

ریشه یابی واژه بنفش

رنگ بنفش، اولین رنگ ثانویه محسوب می‌شود. ترکیبی زیبا از قرمز و آبی، بنفش دقیقاً در نیمه راه بین این دو در چرخه رنگ قرار می‌گیرد، اگرچه تغییر هر مقدار از این دو رنگ می‌تواند طیف جدیدی ایجاد کند. کلمه بنفش، دارای یک تنوع واژگانی بسیار است که از انگلیسی باستانی purple، لاتین purpura و یونانی πορφύρα یا porphura گرفته شده است. آخرین مورد، رنگ بنفشی را توصیف می‌کند که در دوران کلاسیک در Tyre ساخته شده بود. در این دوره، از قرن هشتم قبل از میلاد تا قرن ششم پس از میلاد، رنگ بنفش به خاطر ماندگاری آن ارزشمند محسوب می‌شد. زیرا با قرار گرفتن در معرض نور خورشید و هوازدگی به جای محو شدن مانند بسیاری از رنگ‌ها، روشن‌تر می‌شد. حتی گفته شده است که فینیقیه به معنی “سرزمین ارغوانی” است.

روانشناسی رنگ بنفش

رنگ بنفش با توجه به رنگ اصلی قرمز خود، اغلب با تجمل و قدرت همراه است. با این حال، برخلاف تمایل قرمز به بازتاب جنبه‌های مادی قدرت و جاه طلبی، بنفش نسبت به سلطنت و اشرافیت گرایش پیدا می‌کند.

رنگ‌های آبی حس آرامش و ثبات را به ارمغان می‌آورند که در کنار انرژی قرمز سنتز می‌شود و احساس خرد و حس خوب را ایجاد می‌کند. به همین ترتیب، بنفش ارتباط دیرینه‌ای با وقار دارد. در تاریخ، تاثیرگذارترین افراد سلطنتی، مقامات دولتی، کهنه سربازان افتخاری ارتش و غیره با لباس بنفش نشان داده‌شده‌اند. بنفش نشان دهنده استقلال است و به همین دلیل باید از آن استفاده کرد. رنگ بنفش معمولاً با عرفان و جادو نیز مرتبط است. از این رنگ می‌توان برای القای حس ناشناخته بودن، کنجکاوی و رمز و راز نیز استفاده کرد. به طور مشابه، بنفش اغلب الهام بخش خلاقیت است.

وجود این رنگ در اطراف شما می‌تواند باعث ایجاد ایده‌های جدید و همچنین اشتیاق و رضایت گردد. در مفهوم فیزیولوژیکی، بنفش اثر آرام بخش بر ذهن و تن دارد. در حالی که هم‌زمان نشاط‌بخش و الهام‌بخش نیز می‌باشد، ته رنگ‌های آبی موجود در بنفش باعث می‌شوند که این رنگ یک اثر تسکین‌دهنده داشته باشد و فشار خون و ضربان قلب را کاهش دهد. مانند همه رنگ‌ها، معنای بنفش با طیف آن در ارتباط است. سایه‌های روشن‌تر بنفش به سمت انرژی‌های زنانه یا عاشقانه تغییر می‌کنند، احتمالاً به دلیل برجسته‌تر شدن زیربنای قرمز آن‌ها. با این حال، سایه‌های تیره‌تر می‌توانند نشان دهنده غم و اندوه و ناامیدی باشند. به خصوص زمانی که مقدار آبی بیشتر از قرمز شود.?

انواع بنفش
انواع بنفش

رنگ بنفش در تجارت، برند سازی و بازاریابی

بنفش به معنای ثروت، کیفیت، فانتزی و خلاقیت است. این رنگ با بسیاری از رنگ‌های دیگر نیز به خوبی ست می‌شود. علاوه بر این، رنگ بنفش نشان دهنده سلطنت و اصالت است که با رهبری و درآمد نیز ارتباط دارد. ادغام این رنگ در برند خود و استفاده از آن در لوگو، صفحات وب، بر روی محصول و موارد دیگر به شما کمک می‌کند تا بیشترین تأثیر را در مخاطبین خود داشته باشید.

رنگ‌های ست با قرمز

به دلیل ماهیت سلطنتی بنفش، هر رنگی که کنار آن به کار رود، یکی از اهداف اصلی ترکیب ساخته‌شده استفاده از اصالت رنگ بنفش خواهد بود. به‌ عنوان‌ مثال بنفش در کنار قرمز یک حالت بسیار زنانه را ایجاد می‌کند. اما بنفش در کنار رنگ‌های آبی، بیشتر به منظور حالت بی اعتنایی و برای ایجاد حالتی خنثی به کار می‌رود.?

بنفش در اینستاگرام و وب‌سایت‌ها

وبسایت رسمی یاهو
وبسایت رسمی یاهو

از معروف‌ترین برندهایی که از بنفش در تجارت خود استفاده می‌کند، و لوگوی بنفش نیز دارد، یاهو است. یاهو، ارائه دهنده خدمات اینترنت جهانی، مستقر در Sunnyvale، کالیفرنیا است و از سال 2017 متعلق به Verizon Communications است. این شرکت در سال 1994 توسط جری یانگ و دیوید فیلو، دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد، در کالیفرنیا تأسیس شد. یاهو ابزارهای آنلاین، اطلاعات و دسترسی به وب سایت های دیگر را برای کاربران فراهم می‌کند.

یاهو که شامل ویژگی‌هایی مانند موتور جستجو، سرویس پست الکترونیکی، فهرست راهنما و شعبه اخبار است، به عنوان مجموعه‌ای ساده از وب سایت‌های مورد علاقه یانگ و فیلو آغاز شد. در ابتدا «راهنمای جری و دیوید برای وب جهانی» نامیده می‌شد، اما با افزایش محبوبیت این سایت، نام آن به یاهو تغییر یافت، یاهو مخفف «Yet Another Hierarchical Officious Oracle» می‌باشد و در سال 1995 ثبت شده است. یاهو به عنوان یکی از شرکت‌های اصلی درگیر در جنون دات کام اواخر دهه 1990 بود، و با آنکه بسیاری از شرکت‌های مبتنی بر اینترنت در سال‌های 2001- 2002 به فروپاشی دچار شدند، اما یاهو جان سالم به در برد، هرچند خسارات اقتصادی سنگینی را متحمل شد.?

حقایقی درباره برند معروف بنفش

یاهو در تلاش برای تصاحب سهم بیشتری از بازار، سال‌ها با گوگل – یک رقیب بزرگ در صنعت موتورهای جستجو – مبارزه کرده و به ویژه یاهوی ویژه‌ی خود را منتشر کرد. مسنجر فوری، شبکه عکس اینترنتی فلیکر را نیز خریداری کرد، امتیازهای بی‌شمار دیگری را نیز خریداری کرده و 40 درصد از سهام شرکت تجارت الکترونیک چینی علی بابا را نیز به دست آورد. با وجود چنین حرکاتی، بسیاری از رقبای یاهو توانستند در صحنه‌ی رقابت به خوبی باقی بمانند.

در فوریه 2008 شرکت مایکروسافت پیشنهاد خرید Yahoo! را به قیمت بیش از 44 میلیارد دلار ارائه داد، اما این پیشنهاد توسط یاهو رد شد و مایکروسافت پس از آن پیشنهاد خود را لغو کرد. با این حال، مذاکرات بین شرکت‌ها ادامه یافت و در 28 جولای 2009 توافقی صورت گرفت که یاهو! از موتور جستجوی مایکروسافت، بینگ، برای وب سایت خود استفاده کند و تبلیغات ممتاز برای وب سایت مایکروسافت را مدیریت کند، قراردادی که قرار است 10 سال طول بکشد.?

صفحه رسمی اینستاگرام یاهو بنفش
صفحه رسمی اینستاگرام یاهو

هشتگ بنفش (به انگلیسی) در حال حاضر شامل بیش از 38 میلیون پست در اینستاگرام می‌باشد.

اگر شما هم به بنفش علاقه دارید، نکته‌ای مدنظر دارید، یا حس می‌کنید مطلبی ناگفته مانده است، آن را در کامنت‌ها با یک قلب بنفش به اشتراک بگذارید.???

منابع:

www.wikipedia.org

www.wallpaperaccess.com

www.color-meanings.co

برای اطلاع از تخفیف ها در کانال تلگرام مارژین عضو شوید. عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: