لوگوی مارژین
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

همه چیز درباره رنگ زرد

دسته بندی :آموزش مبانی رنگ, آموزشی 4 دسامبر 2021 2411
زرد درختان پاییزی

ماهیت رنگ زرد

زرد یکی از سه رنگ اصلی است. ازلحاظ علمی، طیفی از رنگ‌هاست که مابین نارنجی و سبز قرار دارند. زرد شامل انواع مختلفی است؛ نظیر زرد اخرایی، لیمویی، طلایی، کرم، زرد هندی و … .
زرد به‌احتمال دوگانه‌ترین رنگ در میان تمام رنگ‌هاست.?

رنگ زرد پست اینستاگرام _بیانسه
پست اینستاگرام _بیانسه

مختصری درباره انواع و تاریخچه‌ی این رنگ

رنگ زرد بیشتر از هر چیز با خورشید در ارتباط بوده است. همچنین نمادی از دانش و بلوغ نیز محسوب می‌شده است. خورشید در بسیاری از تمدن‌ها به‌عنوان رب‌النوع پرستش می‌شده؛ افسانه‌های یونان باستان بیان می‌دارند که خدای خورشید، که هلیوس نام داشت، ردایی زردی به تن دارد و با ارابه‌ای طلایی در آسمان سفر می‌کند. گذشتگان آفتاب زرد را، نماد حکمت الهی تصور می‌کردند.?

اما در اروپای قرون‌وسطی، اوضاع به شکل دیگری بود. رنگ زرد کاملاً به یهودای اسکاریوتی، شاگرد عیسی که گفته می‌شود به وی خیانت کرد، نسبت داده شد و پس‌ازآن به نماد حسادت و دورویی بدل گشت. و به همین دلیل، در تمام اروپا از این رنگ برای توصیف یا برچسب‌زنی به توده‌ها و گروه‌های مخالف استفاده شد.

زرد هم‌زمان به‌عنوان نماد بیماری در پرچم دریانوردان و نماد زندگی و طلوع خورشید در میان کشاورزان بوده است! در ادامه مروری بر چند طیف رنگ زرد، کاربرد و تاریخچه‌ی آن‌ها خواهیم داشت:

زرد طلایی

هم خورشید زرد و هم طلای زرد ویژگی‌های فناناپذیری و ابدیت را به نمایش می‌گذارند. بنابراین، هر چیزی که به رنگ زرد در هنر مصر به تصویر کشیده می‌شد، عموماً مفهوم جاودانگی داشت. مصریان اعتقاد داشتند که خدایان از طلا ساخته شده‌اند. درواقع این به‌نوعی رساندن نسب این خدایان به خورشید بود. در بیشتر نقاشی‌هایی که در مصر باستان از خدایان کشیده شده، آن‌ها را به رنگ طلایی ترسیم کرده‌اند. این‌که آن‌ها تا این حد به خدای خورشید علاقه داشتند، بعدها برایشان دردسرهای زیادی را ایجاد کرد!

یکی از فراعنه‌ی مصر، تمام سنت‌ها را زیر پا نهاد و اعلام کرد که تنها باید خدای خورشید پرستیده شود. این فرعون، همان کسی است که فروید، روان‌شناس شهیر اتریشی، او را الگوی موسی می‌داند. این فرعون با این کار، که گاهی اشراف و درباریان را مجبور به شرکت در مراسم نامعمول مذهبی می‌کرد، محبوبیت خود را در بین اکثریت افراد طبقه‌ی بالا از دست داد. فرعون بعدی، تمام تلاش خود را کرد تا تاریخ مصر را از نام این فرعون بزداید. فروید این نظریه را ارائه می‌دهد که موسی یک نجیب‌زاده‌ی مصری بود که تحت تأثیر اولین نمودهای یگانه‌پرستی‌ای که این فرعون ایجاد کرد، شروع به ترویج یگانه‌پرستی در مصر کرد. پس‌ازآنکه فرعون دیگری جایگزین شد، در دورانی که همه‌چیز به حالت پیش برگشته بود، موسی مجبور به ترک مصر شد و آیین جدید را با خود به کنعان برد.

البته این نظریه‌ی فروید است؛ برخی از باستان شناسان بر پایه‌ی تحقیقات گسترده‌ای که بیش از صدسال در تاریخ مصر صورت گرفته، و هیچ اثری از موسی یافته نشده، اساساً وجود موسی را انکار کرده و او را ساخته‌وپرداخته‌ی کنعانیان می‌دانند. چراکه دلایل گسترده‌ای از ساختگی بودن تورات وجود دارد.

زرد اخرایی

یک نقاشی دیواری بازمانده از روم باستان به رنگ زرد
یک نقاشی دیواری بازمانده از روم باستان

ازآنجاکه رنگ زرد به‌طور گسترده‌ای در دسترس بود (این رنگ که از نوعی خاک بدست می‌آمد)، یکی از اولین رنگ‌های مورداستفاده در هنر ماقبل تاریخ بود! احتمال می‌رود غار‌نشین‌ها همیشه تن خود را با زرد یا قرمز اخرایی رنگ می‌کرده‌اند.

همچنین نقاشی‌هایی از شهرها و ویلاهای روم باستان به‌جامانده که نشان می‌دهد از این رنگ برای نقاشی دیواری در آن دوره استفاده می‌شده است.

روانشناسی رنگ زرد

زرد با عقل و منطق همراه است. این رنگ توانایی بهبود تفکر تحلیلی را دارد. همچنین به نشاط، شادی و خوش‌بینی مرتبط است. امید، شور و شوق را القا می‌کند. رنگ زرد شیوه تفکر مثبت و همچنین تشنگی برای دانش را در افرا د برمی‌انگیزد و فرد را به روش‌های جدیدی از تفکر و عمل دعوت می‌کند. زرد رنگی ست که به عمل‌گرایی تأکید می‌کند و به‌جای تشویق به رؤیاپردازی در مورد زندگی ایدئال، افکار ما را به سمت یافتن راه‌حل برای مشکلات هدایت می‌کند. همچنین به تصمیم‌گیری سریع کمک می‌کند، به‌خصوص در موقعیت‌های استرس‌زا.

زرد به‌عنوان یک رنگ غیراحساسی، احساسات را در موقعیت‌های پیچیده نادیده می‌گیرد، افکار را سازمان‌دهی می‌کند و به‌سرعت بین چند گزینه، یکی را انتخاب می‌کند. زرد همچنین انرژی، خوش‌بینی، اعتمادبه‌نفس و میل به سرگرمی را افزایش می‌دهد. هنگامی‌که فرد با رنگ زرد احاطه می‌شود، مغز سروتونین بیشتری آزاد می‌کند، به همین دلیل است که این رنگ نماد شادی و مثبت اندیشی است.?

افرادی که به رنگ زرد علاقه دارند، دارای اعتمادبه‌نفس، خوش‌بین و شاد هستند. آن‌ها ارتباطات خوبی دارند و به‌راحتی با دیگران دوست می‌شوند. بااین‌وجود، آن‌ها به‌جای شرکت در اجتماعات بزرگ، دایره کوچکی از دوستان نزدیک را ترجیح می‌دهند. زردها (آن‌ها که به رنگ زرد علاقه دارند)، به‌عنوان افراد کمال‌گرا شناخته می‌شوند. آن‌ها از خود و دیگران انتظارات بالایی دارند. هنگامی‌که این انتظارات برآورده نمی‌شود، آن‌ها می‌توانند تبدیل به افرادی بسیار انتقادی و قضاوت کننده شوند. این دسته به دلیل تندمزاج بودن، ممکن است نسبت به خود و اطرافیانشان خشن رفتار کنند. آن‌ها سریع پول درمی‌آورند، اما آن را سریع‌تر خرج می‌کنند! به دلیل شوخ‌طبعی و شخصیت در کل سرگرم‌کننده‌شان، موردعلاقه دیگران هستند.

تیپ شخصیتی زرد، مستقل بودن را ترجیح می‌دهد. آن‌ها ازلحاظ عاطفی، به خود متکی هستند. حتی زمانی که ازنظر عاطفی مشکلی پیش می‌آید، زردها تمایل دارند احساسات جریحه‌دار شده‌ی خود را مخفی کنند. به همین دلیل است که آن‌ها گاهی مضطرب نیز هستند. آن‌ها بیش‌ازحد به خود تکیه می‌کنند و هرگز درخواست کمک نمی‌کنند. زردها از تنها بودن بدشان نمی‌آید و حتی گاهی مجرد بودن را ترجیح می‌دهند. درست مانند انتخاب دوست، آن‌ها شریک زندگی خود را هم با دقت انتخاب می‌کنند.

رنگ‌های ست با زرد

جواهری ساخته‌شده از طلا با ترکیبی از رنگ‌های دیگر
جواهری ساخته‌شده از طلا با ترکیبی از رنگ‌های دیگر

به دلیل ماهیت غالباً شاد رنگ زرد، هر رنگی که کنار آن به کار رود، هدف ترکیب ساخته‌شده، استفاده از شادی رنگ زرد خواهد بود. به‌عنوان‌مثال زرد در کنار نارنجی یک حالت بسیار پویا را ایجاد می‌کند. البته زرد می‌تواند با هدف نمایش پول و ثروت نیز باشد که مثلاً سبز در کنار زرد حالتی کلاسیک از ثروت را ایجاد می‌کند.

رنگ زرد در تجارت، برند سازی و بازاریابی

ازلحاظ روان‌شناسی رنگ زرد فعالیت ذهنی را تحریک (و ایجاد) می‌کند. برای مثال، مشخص شده است که افراد شانس بیشتری برای به خاطر سپردن چیزی دارند که روی پس‌زمینه زرد نوشته‌شده است، درست برخلاف پس‌زمینه سفید. بااین‌حال، با توجه به میزان فشار زیادی که نور زرد بر چشم‌ها وارد می‌کند، در یک بنر تجاری، رنگ زرد می‌تواند بیش‌ازحد حواس مخاطب را پرت کند و باعث عدم توانایی در تمرکز شود. طیف‌های روشن‌تر زرد نیز می‌تواند منجر به تحریک و بیزاری مخاطب شود. اما، استفاده از مقدار مناسب رنگ زرد می‌تواند فضایی مثبت و گرم ایجاد کند و با ایجاد خوش‌بینی در مشتری‌ها، به کسب‌وکار کمک کند.

رنگ زرد به‌عنوان رنگی گرم در نظر گرفته می‌شود، به این معنی که می‌تواند احساسات افراد را بیشتر از رنگ‌های سرد تحریک کند. درعین‌حال، رنگی است که جلب‌توجه می‌کند. درواقع زرد از همه بیشتر به چشم می‌آید. قابلیت دیده شدن آن، همراه با توانایی برانگیختن نشاط، گرما و ایجاد حس تفریح و سرگرمی، این رنگ را به رنگ خوبی برای برند سازی و بازاریابی تبدیل می‌کند. به‌ویژه برای استفاده توسط شرکت‌هایی که محصولات و خدمات سرگرم‌کننده، لذت‌بخش و قابل‌دسترس ارائه می‌دهند، توصیه می‌شود. بااین‌حال، استفاده نکردن بیش‌ازحد از رنگ زرد، مهم است؛ تا مخاطبان آن را بپذیرند، نه اینکه برایشان آزار‌دهنده و طاقت‌فرسا باشد.

زرد در وب‌سایت‌ها و اینستاگرام

ماشین‌های آماده برای کرایه – شرکت هرتز
ماشین‌های آماده برای کرایه – شرکت هرتز

یکی از برندهایی که از زرد استفاده می‌کند، هرتز، ابر شرکت اجاره خودرو در آمریکاست که مالک شبکه‌ی گسترده‌ای از بنگاه‌های کرایه‌ی خودرو در 145 کشور جهان می‌باشد.

اینستاگرام شرکت هرتز
اینستاگرام شرکت هرتز

از دیگر برندها، که از زرد استفاده می‌کنند، می‌توان به بیک، بست‌بای و فراری نیز اشاره کرد.

چند کمپانی که از زرد استفاده می‌کنند
چند کمپانی که از زرد استفاده می‌کنند

استفاده از زرد در اینستاگرام کمتر از دو رنگ اصلی دیگر است. هشتگ زرد (به انگلیسی) در حال حاضر شامل بیش از 53 میلیون پست در اینستاگرام می‌باشد.

و در پایان، زرد در یک کلام، جلب‌توجه می‌کند. استفاده‌ی بجا و به‌اندازه نتایج مثبت، و استفاده‌ی بیش‌ازحد می‌تواند نتایج منفی در پی داشته باشد.

اگر شما هم به زرد علاقه دارید، نکته‌ای مدنظر دارید، یا حس می‌کنید مطلبی ناگفته مانده است،آن را در کامنت‌ها با دیگران به اشتراک بگذارید.?

شاید بخواهید مطالعه کنید:
همه‌چیز درباره‌ی رنگ آبی
همه‌چیز درباره‌ی رنگ قرمز

منابع:
https://www.instagram.com/p/CT-r1LBP-Wi/?hl=en
https://fa.wikipedia.org/wiki/زرد/
http://www.webexhibits.org/pigments/intro/yellows.html
https://www.colorpsychology.org/yellow/
https://www.pickolor.com/meaning/yellow.html
https://www.wallpaperaccess.com/gold-jewerly

برای اطلاع از تخفیف ها در کانال تلگرام مارژین عضو شوید. عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: