لوگوی مارژین
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

همه‌چیز درباره‌ی رنگ نارنجی

دسته بندی :آموزش مبانی رنگ, آموزشی 15 ژانویه 2022 3347
رنگ نارنجی

ماهیت رنگ نارنجی

رنگ نارنِجی، طیفی از رنگ‌هاست که مابین قرمز و زرد قرار دارند و در طول موج ۵۸۵ تا ۶۲۰ نانومتر هستند. نارنجی رنگی است که با گرما، انرژی، سلامتی، خون گرمی و جذابیت همراه بوده و در گرافیک و طراحی و بازاریابی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این رنگ، در کل رنگی گرم محسوب می‌شود. نام آن از یک میوه گرفته شده است: پرتقال.?

پست اینستاگرام نارنجی -  اسکای جکسون
پست اینستاگرام – اسکای جکسون

مختصری درباره انواع و تاریخچه‌ی این رنگ

تاریخچه رنگ نارنجی مربوط به قرن‌ها پیش است. مصری‌های باستان این رنگ را در معابد خود به کار می‌بردند و این رنگ از نوعی کانی به نام رالگار یا زرنیخ تهیه می‌شده است. این ماده همچون باقی مواد استفاده شده برای ساخت رنگ به شدت سمی است؛ تا جایی که چینی‌ها از آن برای دور کردن مارها استفاده می‌کرده‌اند.?

رنگ نارنجی دارای چند وجه بوده و در فرهنگ‌های مختلف دارای معانی متفاوتی می‌باشد. همچنین این رنگ در ادیان آسیایی، بسیار یافت می‌شود و بسیاری از مردان مقدس مذاهب آسیایی لباس‌های نارنجی می‌پوشند. کنفوسیوسی‌ها، این رنگ را نماد تغییر و تحول می‌دانند.?

همچنین این رنگ کاربرد بالایی در هنر داشته است. نقاشی زیر یکی از نمونه‌های معروف با رنگ نارنجی است.?

ژوئن شعله‌ور، اثر فردریک لیتون، ۱۸۹۵
نقاشی با رنگ نارنجی
ژوئن شعله‌ور، اثر فردریک لیتون، ۱۸۹۵

روانشناسی رنگ نارنجی

نارنجی ترکیبی از قرمز و زرد است. قرمز پر از انرژی و تحرک است و زرد القا کننده‌ی شادی و نشاط است. این رنگ فعال است زیرا باعث می‌شود به این رنگ، با احساسات واکنش نشان دهیم و ما در آن لحظه خاص که شاهد این رنگ هستیم، هیجان را احساس می‌کنیم.
نارنجی رنگی است که مانع خواهد شد شما در غم و اندوه یا ناامیدی فرو بروید. درجه بالایی از مثبت گرایی را به ارمغان می‌آورد و همیشه در سخت‌ترین لحظات ما را شاداب نگه می‌دارد. از فواید عالی و نشاط آور رنگ نارنجی باید هر روز استفاده کرد، حتی اگر فقط یک شی کوچک مانند لیوان یا خودکار باشد که در کارهای روزمره خود از آن استفاده می‌کنیم. ?

این رنگی است که همیشه به ما کمک می‌کند به جنبه‌های روشن چیزها نگاه کنیم، حتی اگر واقعیت اغلب خیلی هم خوب و مثبت نباشد. به عنوان مثال، در دوره‌های سخت مالی در دوران کاری، این رنگ ما را تشویق کرده و به ما انگیزه و قدرت می‌دهد تا راه‌حل‌های مشکلات و پیشرفت‌ را پیدا کنیم. ?

این رنگ همچنین به ما انگیزه می‌دهد تا فعال باشیم و حس رقابت و ریسک پذیری را افزایش می‌دهد. همچنین باعث می‌شود از نظر فیزیکی احساس قوی‌تری داشته باشیم. افرادی که با این رنگ خو گرفته‌اند، همواره در تحرک خواهند بود. از آنجایی که نارنجی رنگی برون گرا است، باعث می‌شود افراد دست کم، کمبودها و کم‌رویی‌ها را فراموش کرده و اجتماعی‌تر گردند. ?

نارنجی یک رنگ بسیار اجتماعی است که باعث می‌شود افراد گشاده رو شوند و ارتباطات خود را تقویت کنند. همچنین این رنگ بسیار جذاب است، بنابراین اگر به عنوان یک رنگ تزئینی برای مهمانی‌ها استفاده شود انتخابی عالی خواهد بود، زیرا مردم را به صحبت کردن وا می‌دارد و روحیه خوبی را القا می‌کند. برای اینکه یک شام با خانواده یا دوستان را دل‌پذیرتر کنید، از رنگ‌های نارنجی روشن‌تر برای تزئین میز یا محیط اطراف استفاده کنید. طیف‌های نارنجی پاستلی اشتها را افزایش می‌دهد. بنابراین در نهایت با خوردن، نوشیدن و صحبت کردن اوقات خوبی خواهید داشت. البته اگر می‌خواهید رژیم بگیرید، این رنگ بهترین انتخاب برای آشپزخانه شما نخواهد بود! ?

ویژگی‌های دیگر این رنگ

اگر بخواهیم چیزهای جدیدی یاد بگیریم و به دنبال ایده‌های جدید باشیم، این رنگ می‌تواند در این راستا کمک کننده باشد. همچنین به ما عزت نفس و انگیزه بیشتری برای احترام به دیگران می‌دهد. ?

ویژگی‌های مثبتی که نارنجی به افراد القا می‌کند، باعث می‌شود آن‌ها به افرادی خوش بین، مشتاق، اجتماعی، با اعتماد به نفس، پر زرق و برق و ماجراجو تبدیل شوند. ?

اما، از ویژگی‌های منفی این رنگ می‌توان به خود نما بودن، سطحی بودن، وابسته بودن، یا بیش از حد مغرور بودن اشاره کرد. همچنین می‌تواند درصد طلاق را نیز بیشتر کند، از این منظر که باعث می‌شود افراد هرگاه در زندگی خود اوضاع نامناسبی را تجربه کنند، بلافاصله به فکر شروعی جدید باشند. ?

سایه‌های نارنجی هر کدام معنای خاصی دارند. رنگ هلویی برای برقراری ارتباط عالی است، بر رفتارهای خوب تأثیر می‌گذارد و باعث آرامش می‌شود. نارنجی طلایی نشان دهنده سرزندگی و خودکنترلی است. طیف کهربایی، رنگی است که اعتماد به نفس و عزت نفس را به ارمغان می آورد، اما گاهی همراه با تکبر نیز خواهد بود. نارنجی سوخته رنگ پرخاشگری، غرور و تنش است.?

رنگ نارنجی در تجارت، برند سازی و بازاریابی

نارنجی رنگی است که سمبلی از مزایای مقرون به صرفه بودن، خلاقانه بودن، سبک دلی و جوانی محسوب می‌شود. رنگ نارنجی به عنوان ترکیبی از قرمز و زرد، رنگی هیجان انگیز است و اشتها را نیز تحریک می‌کند. رنگ نارنجی چیزی مقرون به صرفه و در عین حال با کیفیت را معرفی می‌کند. از آنجایی که نارنجی نشان‌دهنده اجتماعی بودن و خونگرم بودن است، این رنگ برای شرکت‌هایی که می‌خواهند خدمات درخشان و مقرون به صرفه به مشتریان خود ارائه دهند، به خوبی کار می‌کند. ?

رنگ‌های ست با نارنجی

به دلیل ماهیت پر نشاط نارنجی، هر رنگی که کنار آن به کار رود، یکی از اهداف اصلی ترکیب ساخته‌شده استفاده از شورونشاط رنگ نارنجی خواهد بود. به‌ عنوان‌ مثال نارنجی در کنار مشکی یک حالت بسیار پرخاش‌جویانه را ایجاد می‌کند. نارنجی در کنار رنگ‌های سرد برای ایجاد حالتی ملایم به کار می‌رود و نارنجی در کنار سبز یک حالت اشتها آور می‌سازد که این ترکیب یادآور درخت پرتقال و سرسبزی می‌باشد. ?

نارنجی در اینستاگرام و وب‌سایت‌ها

وب‌سایت رسمی فانتا با رنگ اصلی نارنجی
وب‌سایت رسمی فانتا

از معروف‌ترین برندهایی که از نارنجی در تجارت خود استفاده می‌کند، و لوگوی نارنجی نیز دارد، فانتا است. فانتا نام تجاری نوشابه‌های گازدار با طعم میوه است که توسط کوکاکولا دویچلند ساخته شده است. یکی از مشخصه‌های محبوبیت این برند، توانایی منحصر به فرد آن در ایجاد مزه‌ی مخصوص از طریق طعم‌های مختلف است (بیش از 150 طعم در سراسر جهان وجود دارد). فانتا دومین نوشیدنی‌ای است که توسط کوکاکولا تولید شده است (پس از کوکاکولا اصلی). پرتقال فانتا در سال 1940 در آلمان ساخته شد.?

فانتا در طول جنگ جهانی دوم در آلمان نازی توسط شرکت آلمانی کوکاکولا (GmbH) تولید می‌شد. به دلیل جنگ، کشتیرانی بین آلمان نازی و ایالات‌متحده وجود نداشت. بنابراین کارخانه ساخت نوشیدنی آلمان دیگر نمی‌توانست کوکاکولا تهیه کند. مدیر کارخانه، مکس کیث، باید کاری می‌کرد تا کارخانه به مشکل نخورد. او یک نوشیدنی با طعم میوه ابداع کرد که تقریباً از هر چیزی می‌توانست ساخته شود. از فیبر سیب باقی‌مانده از آب نبات چوبی تا آب پنیر تهیه شده از پنیرسازان.?

چند حقیقت درباره برند معروف نارنجی

مخترع فانتا کیث همکار نازی‌ها محسوب می‌شد، البته نه بخشی از خود حزب. با این حال، فانتای او شعبه آلمانی کوکاکولا را در طول سال‌های جنگ از نابودی نجات داد و خود فانتا به نمادی از غرور ناسیونالیستی تبدیل شد؛ همه در آلمان نازی فانتا می‌نوشیدند. تنها در سال 1943، سه میلیون فانتا فروخته شد. بسیاری از بطری‌ها نوشیده نمی‌شدند، اما برای افزودن شیرینی و طعم به سوپ‌ها و خورش‌ها استفاده می‌شد، زیرا شکر زمان جنگ به شدت جیره‌بندی شده بود!?

فانتا پرتقال امروزی برای اولین بار در ایتالیا، در ناپل، در سال 1955 تولید شد، زمانی که یک کارخانه نوشابه سازی محلی شروع به تولید آن با استفاده از پرتقال‌های محلی کرد. در حال حاضر فانتا دومین برند بزرگ نوشابه در جهان است و پرتقال فانتا محبوب‌ترین طعم فانتا است.?

صفحه‌ی رسمی اینستاگرام فانتا
صفحه‌ی رسمی اینستاگرام فانتا

هشتگ نارنجی (به انگلیسی) در حال حاضر شامل بیش از 43 میلیون پست در اینستاگرام می‌باشد.?

در کل، اگر از رنگ نارنجی در یک برند یا در اینستاگرام استفاده می‌شود، هدف کلی، استفاده از شادابی و برون گرایی این رنگ بوده و به مشتری‌های خود این پیام را می‌رساند که این محصول و این برند، خدماتی درخشان و در عین حال با قیمت مناسب عرضه می‌کند.

اگر شما هم به نارنجی علاقه دارید، نکته‌ای مدنظر دارید، یا حس می‌کنید مطلبی ناگفته مانده است، آن را در کامنت‌ها با دیگران به اشتراک بگذارید.?

برای مطالعه درباره دیگر رنگها روی هر رنگ کلیک کنید:

قرمز: همه چیز درباره رنگ قرمز

زرد: همه چیز درباره رنگ زرد?

آبی:همه چیز درباره رنگ آبی?

بنفش: همه چیز درباره رنگ بنفش?

سبز: همه چیز درباره رنگ سبز ?

منابع:
www.wikipedia.org
www.wallpaperaccess.com

برای اطلاع از تخفیف ها در کانال تلگرام مارژین عضو شوید. عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: