لوگوی مارژین
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ترکیب رنگ‌های خوب که همیشه ترند هستند: مثال‌ها و ایده‌های الهام بخش

دسته بندی :آموزش مبانی رنگ, آموزشی 10 ژوئن 2024 519
ترکیب رنگهای جذاب

دانستن نحوه دقیق ترکیب رنگ‌ها مهارتی حیاتی است که هنرمندان، طراحان، بازاریابان و صاحبان برند سال‌ها صرف یادگیری و تسلط بر آن می‌کنند. جدای از علم و هنر، بخش بزرگی از این فرآیند مربوط به یافتن الهامات مناسب است. نمونه ترکیب رنگهای عالی که شما میبینید و توجه شما را بر می‌انگیزند، هم فرکانس با شما هستند و شما فقط با دیدن آنها متوجه میشوید که این همان ترکیب رنگ درست است. در این مقاله، مجموعه‌ای غنی از ترکیب‌های رنگی خوب را مشاهده می‌کنید که هدفشان همین است – الهام بخشیدن به شما و ایجاد حس و حال. برخی از ترکیب‌ها کاملاً کلاسیک هستند، برخی دیگر از ترندهای طراحی گرافیک پیروی می‌کنند، و برخی دیگر نسبتاً خلاقانه و غیرعادی هستند؛ اما همه آنها خیره‌کننده به نظر می‌رسند و با احساساتی که می‌خواهند منتقل کنند، مطابقت دارند.

پس بیایید به اصل مطلب بپردازیم و ببینیم چه رنگ‌هایی در سبک‌های مختلف طراحی وب و گرافیک، تصاویر دیجیتال، قابل چاپ و حتی کارت‌های ویزیت بهتر عمل می‌کنند.

اگر می‌خواهید در مورد همنشینی رنگها بیشتر بدانید این مقاله را بخوانید: همنشینی رنگها و اصول آن.

بررسی اجمالی مقاله:

  • اصول ترکیب رنگ
  • نمونه‌های ترکیب رنگ دوتایی
  • نمونه‌های ترکیب رنگ سه‌تایی
  • نمونه‌های ترکیب رنگ چهارتایی
  • گرادینت‌ها: نمونه‌های ترکیب رنگهای خوب گرادینت
  • ترکیب آبی با سایر رنگها
  • تطبیق قرمز
  • رنگهایی که با سبز عالی می شود
  • ترکیب با زرد
  • نارنجی در ترکیب رنگ‌ها
  • ترکیب رنگهای خوب با بنفش

1. اصول ترکیب رنگ

از نظر علمی روابطی بین رنگ‌ها وجود دارد که برای ایجاد هارمونی باید آنها را بدانید. هنگام ایجاد ترکیب رنگی خوب، همه چیز به تسلط بر چرخه رنگ و شناخت رنگ‌ها بستگی دارد.

  • رنگ‌های اصلی: قرمز، زرد و آبی
  • رنگ‌های ثانویه: نارنجی، بنفش و سبز (این رنگ‌ها از ترکیب دو رنگ اصلی به وجود می‌آیند)
  • رنگ‌های سوم: آبی-سبز ، قرمز-بنفش (این رنگ‌ها از ترکیب یک رنگ اصلی و یک رنگ ثانویه به وجود می آیند.)
چرخه رنگ

رنگ‌ها دما هم دارند. اگر از مرکز چرخه یک خط بکشید، این خط سایه‌های رنگهای گرم و سرد را جدا خواهد کرد.

  • رنگ‌های گرم: قرمز، نارنجی و زرد: روشن، پرانرژی و فعال.
  • رنگ‌های سرد: آبی، سبز و بنفش: آرام، صلح آمیز و آرامش‌بخش.

برای ایجاد ترکیب رنگ‌های خوب، پنج رابطه وجود دارد که به موقعیت رنگ‌ها روی چرخ بستگی دارد:

  • مکمل: دو رنگ که در چرخه درست روبروی هم قرار دارند رنگ مکمل هم محسوب می‌شوند. ترکیب این دو رنگ کنتراست و تاثیر بصری زیادی دارد.
  • مونوکروم یا تک رنگ: سه سایه (Shade) از یک رنگ پایه. این ترکیب هماهنگی بالایی دارد و راحت میتوان از آن در طر‌های مختلف استفاده کرد.
  • آنالوگ: سه رنگ در کنار هم روی چرخه. نتیجه ممکن است خیلی توی چشم بزند. ترفند این ترکیب رنگ این است که یکی از رنگها را به عنوان رنگ غالب انتخاب کنید و دو رنگ دیگر را به عنوان (accent) به کار ببرید.
  • سه تایی: ترکیب رنگ سه تایی از سه رنگی تشکیل می‌شود که در فاصله مساوی از یکدیگر روی چرخه رنگ قرار دارند. جلوه‌ای شگفت انگیز با کنتراست بالا.
  • چهارتایی: چهار رنگی که با فاصله مساوی از یکدیگر روی چرخه رنگ قرار دارند. این ترکیب‌ها خیلی Bold هستند پس بهتر است یک رنگ را به عنوان رنگ غالب و سه رنگ دیگر را کمتر به کار ببرید.

در بخشهای بعدی نمونه‌هایی از این ترکیب رنگ‌ها را خواهید دید و ترکیب رنگ‌های مورد علاقه‌تان را خواهید یافت.

2. نمونه‌های ترکیب رنگ دوتایی

نمونه‌هایی از ترکیب رنگ‌های خوب با استفاده از دو رنگ

بیاید ابتدا با نمونه‌های دوتایی ولی موثر شروع کنیم. در مثال اول هویت بصری مجموعه INOVA اثر جان ویلیام را مشاهده می‌کنید. طراح ظاهری خلاقانه و کلاسیک را با ترکیب دو رنگ آبی و زرد به وجود آورده که بیننده را میخکوب می‌کند.

#38629A — #F8BF28

ترکیب رنگ دوتایی زرد آبی

نمونه بعدی توسط طراح Marcelle Teixeira de Andrade یک استایل هنر خیابانی را برای سوشال مدیای Impart 20 نشان می‌دهد. در این استایل از رنگهای مجنتا و سبز الکتریکی(electric green) استفاده شده است. هر دو رنگ کنتراست خوبی را در یک پس زمینه بزرگ خاکستری ایجاد میکنند.

دقیقا در کنار فضای مدرن خیابانی Impart 20، یک کانسپت لوگو طراحی شده توسط The Designers Trail است. این لوگو تعاملی بین دو رنگ مکمل بنفش_آبی و نارنجی را نشان می‌دهد.

#DF3794 — #B0D236

#9D84BD — #F5AF60

IMPART 20 - رسانه های اجتماعی کلیسا توسط Marcelle Teixeira de Andrade
طراحی UI لوگو روزانه توسط  TheDesigners Trail

در ادامه دو نمونه ترکیب رنگ رسمی‌تر و حرفه‌ای‌تر آورده شده است. اولین مورد توسط یک آژانس خلاق روسی Golden Marrow Group است که در یک مجموعه لوگو (لوگوفولیو) از ترکیب دو رنگ آبی سرمه‎‌ای و عاجی استفاده کرده است. در نمونه دوم طراح Martijn Keesmaat یک کیس استادی برای رنگ قرمز با در نظر گرفتن عناصر وبسایت Wealth & Status را ارائه می‌دهد.

#CAC2B1 — #11123B

#E8E6D4 — #893533

لوگوفولیو
کیس استادی قرمز

Yukai Du یک انیماتور و تصویرگر حرفه‌ای با نمونه‌کارهای دوست داشتنی است. تصویر بعدی یکی از آثار او است که آن را بدلیل تعامل درخشانی که بین آبی‌ عمیق و قرمزهای گرم در آن وجود دارد، انتخاب کرده‌ایم. این تعامل به مفهوم تصویر بسیار کمک کرده‌ است.

#F79A8B — #121D44

ترکیب رنگ آبی زودیاک و جرالدین
سرمه ای و مرجانی
Yukai Du

تصویر بعدی یکی از آثار J. Jonathan H. Viveros، طراح و تصویرساز است. این اثر متعلق به پروژه 02022020  اوست. کل پروژه دارای طرح‌های متنوع و ترکیب رنگ‌های خوب است، اما ما این رابطه خاص بین زرد لیمویی و قرمز تمشکی را برای حس نرم و گرم آن انتخاب کرده ایم.

در سمت چپ هم طراحی برندینگ توسط چندین طراح گرافیک اسپانیایی را برای Foco قرار داده‌ایم. این کانسپت سه ترکیب رنگ خوب مختلف را ارائه می دهد که یکی از آنها صورتی تیره و بنفش سلطنتی است.

#E6E55C — #E14061

#D568A2 — #492D77

ترکیب زرد و قرمز گیلاسی
برندینگ Foco
ترکیب دو رنگ صورتی و بنفش

یکی دیگر از ترکیب‌های کلاسیک بنفش سلطنتی با نارنجی است، مانند این نمونه از ریبرندینگ Hycom که توسط چندین طراح گرافیک لهستانی انجام شده است. این ترکیب بسیار تمیز و حرفه‌ای به نظر می‌رسد و حس مدرن و فناورانه‌ای دارد.

#F7A31C — #604DA0

رنگ بنفش و نارنجی
برند Hycom

صحبت از حس مدرن، مشاهده قدرت رنگ‌ها در تغییر کامل حال و هوا و تأثیرگذاری آن واقعاً شگفت‌انگیز است. در مثال بعدی، همچنان با طراحی مدرن روبرو هستیم، اما این بار طراحی تیره‌تر، پادآرمانی و حتی افسرده‌کننده است. طراح Sotiris Kizilos این مفهوم را به‌خوبی از طریق اشکال، سایه‌های عمیق و البته کنتراست بسیار بالای آبی تیره با صورتی تیره نشان داده است.

در ادامه، به یک طراحی محصول موفق می‌پردازیم. طراح گرافیک Kirsten Collins، مفهوم محصولات Hiki–Sweat Products for Any Body را با ترکیب‌های رنگی مختلف به‌خوبی نشان می‌دهد. ترکیب مورد علاقه ما، دئودورانت صورتی و نارنجی است.

#EC6065 — #13102B

#E5B7D6 — #FO23

 آبی تیره و صورتی تیره
ترکیب رنگ صورتی و نارنجی

کانسپت بعدی توسط فریلنسر Daniela Hernández برای آیکون‌های دندانپزشکی طراحی شده است که به لطف اشکال ساده و ترکیب جذاب قرمز و نعنایی ظاهری بسیار تمیز و کنتراست بالایی دارد.

در طرح بعدی هم Diego Abello Rico با رنگ‌های چشم‌گیر، تعامل کلاسیک و بسیار مؤثر بین سیاه و دراگون فروت را برای بروشورهای تبلیغاتی نشان می‌دهد.

#F0504D — #C4E3C7

#1E1C1E — #E0136E

ترکیب رنگ قرمز و سبز نعنایی
ترکیب رنگ سیاه و میوه اژدها

مثال بعدی یک نقاشی دوست داشتنی از Just MP است که یک مثال عالی از نحوه استفاده از رنگ‌ها برای ایجاد سایه نیز هست. آبی سرد در مقابل زرد کم‌رنگ سرد به اثر هنری شخصیت زیادی می‌بخشد.

کانسپت بعدی حس دلپذیرتری دارد. Thinking Room ترکیبی از آبی تیره و نارنجی مایل به زرد را برای Tenda Harmony به کار برده که تجربه رفتن به یک فروشنده غذای خیابانی را با ترکیب عناصر صوتی و بصری نوازندگان خیابانی و جاده‌های شلوغ به‌وجود می‌آورد.

#84D5F7 — #FEF6AD

#2D489E — #EF4723

تصویر سازی با ترکیب رنگ ابی و زرد کمرنگ
ترکیب رنگی ابی قرمز

در ادامه یک ترکیب الکتریکی سبز و بنفش را میبینیم که توسط طراح گرافیک کره‌ای برای هویت برند KakaoM ‘1theK’ طراحی شده‌است. این طرح درست مانند کی‌پاپ رنگارنگ، پر زرق و برق و پر انرژی است.

ترکیب رنگ بعدی مربوط به طرح‌های خلاقانه Stone Art از سنگ‌های طبیعی است که توسط چندین طراح اوکراینی انجام شده است. سرمه‌ای بسیار حرفه‌ای همراه با رنگ قرمز در پس زمینه سفید.

#5C59A7 — #D4DF45

#191347 — #ED1C24

ترکیب رنگ الکتریکی
ترکیب رنگ سرمه ای قرمز سفید

برچسب ها باید سرگرم کننده باشند و مطمئناً استفاده از دو رنگ صورتی چرک و رنگ تیل برای برچسب می‌تواند عالی باشد. اشکال سه بعدی به این رنگها کمک می‌کنند تا حس و حال دهه 90 را بهتر برساند. یک کار عالی توسط Felipe Salcedo برای WEARE92.COM.

طراحان مختلف برزیل با چیزی آینده‌نگرتر، با رنگ زرد و مشکی تقریباً نئونی مد روز که به سادگی توجه را به خود جلب می‌کند، به Plagiados حسی آینده‌نگر می‌دهند.

#51BFA0 — #D099C5

#000000 — #FADF00

ترکیب رنگ سبز و صورتی دهه نود
ترکیب رنگ زرد و مشکی آینده نگر

در ادامه دو ترکیب رنگ خوب از برند PG لهستانی Performing for Engie آمده است. این بسته بندی که برای نوشیدنی‌های انرژی زا مناسب است، انرژی زیادی را با ترکیبات طعم دهنده سبز و بنفش، صورتی و آبی، آبی و اخرایی، و زرد و بنفش منتقل می کند.

#BA97C6 — #A8D278, #EDA9BD — #41BEB0

ترکیب رنگ بسته بندی نوشیدنی انرژی زا

رنگ‌ها با تصاویر سرگرم کننده در پشت قوطی‌ها خوشمزه تر هم به نظر می‌رسند.

#61C1E5 — #F0C11F, #F9E300 — #925BA5

رنگ بندی بسته بندی قوطی نوشیدنی

در ترکیب بعدی، طراح گرافیک از آرژانتین fujian dg یک کالیگرافی جذاب را با حروف سرخابی خوشمزه روی زمینه نعنایی به اشتراک گذاشته است.

#DC0C82 — #91CAB6

کالیگرافی انگلیسی با رنگ سرخابی و نعنایی

Loudhead یک نمایش صوتی شخصی با بهترین تولید کنندگان صدای شخصی و صدا پیشگان خبره است. طرح‌های این کانسپت رسا و با کنتراست بالا هستند و فوراً توجه را به خود جلب می‌کنند. این پروژه که توسط طراحان مختلف روسی ایجاد شده است، ترکیب‌های رنگی خوب و شگفت انگیزی از سبز، صورتی، سرخابی و سبز آبی با آبی تیره ارائه می‌دهد.

#D71965 — #302F81, #DF4B2D — #302F81

ترکیب رنگی برای اپلیکیشن صدا Loudhead

در مثال بعدی، طراح خلاق Mauricio Alves ترکیب بنفش کلاسیک و نارنجی تیره را برای یک آژانس تبلیغاتی و استودیوی طراحی در برزیل استفاده می‌کند. در سمت چپ هم، طراحی لوگوی درخشان با رنگ زغالی و نارنجی توسط Emir Kudic را می‌بینیم.

#684099 — #E94F24

#182F41 — #F19372

ترکیب بنفش کلاسیک و نارنجی تیره
رنگ زغالی و نارنجی

3. ترکیب رنگ‌های سه‌تایی

نمونه هایی از ترکیب رنگ های سه‌تایی خوب

در این بخش، یک رنگ دیگر به پالت دوتایی‌مان اضافه می‌کنیم تا پالت‌های غنی‌تری برای ایده گرفتن داشته باشیم. در بسیاری از موارد یک رنگ غالب و دو رنگ تاکیدی را خواهید دید. به عنوان مثال، اجازه دهید با این نمونه طراحی شده توسط Jon Stapp برای پروژه Don’t Forget About The Music شروع کنیم. یکی از طرح‌هایی که ما انتخاب کرده‌ایم یک ماکت کتاب با تعامل دوست‌داشتنی بین نعنایی، ​​آبی و نارنجی پر جنب و جوش است.

#96C5BD — #182039 — #DB7049

پالت سه رنگ نعنایی آبی و نارنجی

با دو طرح بسیار قوی ادامه خواهیم داد. اولین مورد توسط مدیر هنری و هنرمند سه بعدی Rafael Ramirez طراحی شده که مجموعه‌ای شگفت انگیز از ماسک های آفریقایی ایجاد کرده است. یکی از آن ماسک ها، جدای از طراحی درخشان، ترکیبی بسیار چشم نواز از زغال چوب، سبز و زرد دارد که با طرح نقطه چین هندسی سفید برجسته شده است.

یکی دیگر، هارمونی بسیار باکلاسی از رنگ‌های گرم و لذیذ ایجاد کرده که مخصوص موزه شکلات قاهره است. طراح این طرح‌های شکلات محمد لوفی، مدیر هنری اهل قاهره است.

#3B3B3B — #43A96F — #EAC11D

#C2842B — #BF5B28 — #76431B

طراحی ماسکهای افریقایی سه بعدی
طراحی گرافیک موزه شکلات قاهره

برای اینکه این حال و هوای خوب را حفظ کنیم، طرح گرم و دوست داشتنی استودیو Dyego Bortoli را که برای Flávia Franchini در رنگهای مرجانی، آبی نفتی و بژ طراحی شده است، با هم می‌بینیم. این ترکیب رنگی درخشان و شادی‌آور است.

طراحی بعدی کمی عجیب و غریب‌تر، خلاقانه‌تر و البته هنرمندانه‌تر است. کانسپت People First که توسط نویسندگان مختلفی از هندوراس و شیلی ایجاد شده است از هنر یونان باستان الهام گرفته شده و در آن بافت‌های دیجیتال مدرن با رنگ‌های زنده هماهنگ شده‎‌اند. ما کانسپت آتنا را به دلیل ترکیب طلایی آن با بنفش زنده و پس زمینه بنفش ملایم انتخاب کرده‌ایم.

#E66C60 — #27505F — #F7D1A8

#F4C140 — #B05BA4 — #F4DDEC

آبی نفتی، مرجانی، بژ
ترکیب رنگ بنفش و طلایی آتنا

ترفند جادوی رنگ بعدی توسط طراح گرافیک Fábio Santana از برزیل برای پروژه Move in Place طراحی شده است. البته، او تمام ترکیبات ممکن را با این سبز نئونی، صورتی تیره و آبی به صورت جفت دوتایی انجام می‌دهد، اما این رنگها سه تایی در کنار هم نیز عالی به نظر می‌رسند.

در ادامه با یک طرح کلاسیک مواجه هستیم که برای هالووین طراحی شده است. این طرح مفهوم کاملی از هالووین را با استفاده از رنگهای زغالی، خاکستری روشن و نارنجی پر و جنب و جوش (برای ایجاد کنتراست بالا) نشان می‌دهد.

#CADB2A — #D5899D — #363192

#F15B22 — #F4F4F4 — #30302F

سبز نئونی، آبی و صورتی تیره
طرح گرافیکی هالووین

با دو ترکیب رنگ خوب و پرنشاط برای پروژه محصول Music Packaging ادامه می‌دهیم. این طرح‌ها جناس‌های موسیقی را با تایپوگرافی زیبا و تعاملات رنگی آبی، سبز، قرمز و صورتی ترکیب می‌کنند.

#3F54A4 — #F05023 — #ED8DBA

#ED8DBA — #F05023 — #47B861

آبی، نارنجی، صورتی
سبز، نارنجی، صورتی

نوبت رسیده به دیدن چند طراحی با پالت رنگی آب نباتی. با تصویرسازی سه بعدی Peter Tarka’s شروع می‌کنیم و از گرمای رنگهای گلی چرک، اکر و سبز خره‌ای لذت می‎‌بریم.

طرح بعدی با نسخه حبابی‌تر این ترکیب، پروژه Poptypes توسط Álvaro Studio ، آبی بچگانه را با صورتی بچگانه و زرد روشن نشان می‌دهد.

#CF8599 — #DDB271 — #94AFAA

#A8DDE0 — #F7B7CD — #F5EB17

طرح سه بعدی
طرح سه بعدی با رنگهای آب نباتی

طرح بعدی در این لیست، طراحی برند Elehoopoe توسط Baianat برای فروش اقلام منحصر به فرد و مد روز برای مناسبت‌های خاص است. ماکت‌ها انواع ترکیب دو یا سه رنگ را نشان می‌دهند. با این حال، ما تحت تاثیر پالت دراگون فروت، هلویی و لیمویی قرار گرفتیم.

ترکیب رنگهای دراگون فروت هلویی و لیمویی

طرح بعدی یک طرح کلاسیک است که توسط Rodrigo Batista برای Mover Criativo با رنگهای زرد و دو سایه متضاد از آبی طراحی شده است. بسیار حرفه‌ای و جذاب به نظر می‌رسد.

یک پالت دیگر هم از دو سایه همرنگ همراه با یک رنگ مکمل توسط Miguel Dias برای Maria Bicuda در رنگهای سبز و نارنجی داریم.

#EBC655 — #5D509F — #71C7EA

#E75724 — #172A1B — #376444

آبی و زرد
سبز و نارنجی

تا اینجا ترکیب رنگهای بسیاری را با هم دیدیم و ایده گرفتیم. سه هفته دیگر مجددا به این مقاله سر بزنید و ترکیب رنگهای بیشتر و جدیدتری را دریافت کنید.

برای اطلاع از تخفیف ها در کانال تلگرام مارژین عضو شوید. عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: